Automobilis gali sugesti kiekvienam iš mūsų ir tai visai nepriklauso nuo jo markės ar metų. Besimokant vairavimo mokyklose mokiniams yra tik išdėstoma automobilio tempimo lynu teorija, bet kaip tai realiai atlikti yra nemokoma. Tad visada pravartu žinoti kaip praktiškai reikėtų tempti kitą automobilį lynu, kad atsitikus nelaimei, tai pritaikyti būtų daug lengviau.

automobilio-vilkimas

Netikėtai sugedęs automobilis kartais tampa labai didele problema. Streso metu reikia apgalvoti daug dalykų, o vienas pagrindinių – kaip automobilį nugabenti į servisą.

Didžioji dalis draudimo bendrovių vairuotojams, kurie įsigyja civilinės atsakomybės draudimą, siūlo ir pagalbos kelyje paslaugą, bet vis dar pasitaiko atvejų, kai automobiliai tempiami lanksčia vilktimi. Tačiau akivaizdu, kad ne visi vairuotojai žino, kaip tai daryti taisyklingai.

pagalba-kelyje

Sugedusio automobilio vilkimas yra sudėtingas ir atsakingas procesas

Neretai vairuotojai nesupranta, kaip tai padaryti yra sunku ir kokias pasekmes gali sukelti neatsakingas bei neapdairus automobilio vilkimas.

Žinios, kaip tai daryti taisyklingai labai reikalingos, ypač tada kai kito būdo transportuoti automobilį nėra.

Jeigu įmanoma, automobilio geriau netempti, nes taip rizikuojama dar labiau pakenkti ne tik tempiamai transporto priemonei, bet ir tai, kuri tempia. Be to, abiem, tiek tempiančio, tiek tempiamo automobilio vairuotojams reikia turėti patirties, nes tai nėra taip paprasta.

Prisiminkite, jei automobilis važiavimo metu sugenda, o netinkamas jo veikimas kelia grėsmę vairuotojo ir keleivių saugumui, tęsti kelionės nederėtų, geriau kviesti pagalbą kelyje, kadangi pirmoje vietoje visada yra vairuotojo ir keleivių saugumas.

automobilio-vilkimas-lynu

Ką reikėtų žinoti tempiant automobilį?

Automobilis gali būti tempiamas lanksčiąja vilktimi (virve), kurios ilgis turi būti nuo 4 m iki 6 m, arba ne ilgesne nei 4 metrų standžiąja vilktimi. Vilktis turi būti ryški. Jeigu jūs su savimi nesivežiojate lanksčiosios vilkties (kitaip vadinamos buksyravimo lynu) su kabliais, šiam procesui atlikti tiks ir paprasta virvė. Naudojant paprastą virvę, ją būtina paženklinti ryškiaspalvėmis audinio skepetomis ar vėliavėlėmis, pageidautina, kad medžiaga būtų pririšta kas metrą.

Vilkimo juosta negali būti siauresnė nei 5 centimetrai.

Velkant automobilį reikia užtikrinti, kad buksyravimo virvė yra įtempta. Tokiu atveju velkamo automobilio vairuotojui bus lengviau vairuoti ir bus išvengta įvairių nesaugių situacijų.

Jeigu jūsų automobilio kilpa yra įsukama, o tokios neturite, nerizikuokite kabinti virvės kitose automobilio vietose (virvės užkišimai už buferio, rišimas per kardaninį veleną ir pan.), kadangi, tai bus nesaugu ir gali pasibaigti transporto priemonės apgadinimu.

Užkabinti tempimo lyną ant galinės automobilio dalies paprastai ganėtinai lengva. Jį galima tvirtinti ant kablio ar specialios stacionarios kilpos. Tuo metu priekyje vis dažniau yra įsukama kilpa ir ją reikėtų įsukti tvirtai, ne su ranka, kiek pakanka, bet užkišti dar kažką ir paveržti. Ne per stipriai, bet pakankamai tvirtai, kad važiuojant kilpa nesisukiotų ir neatsilaisvintų.

Stabdyti gali tik velkantysis automobilis.

Velkamasis automobilis visada turi įjungti avarinį šviesos signalą, velkantysis – tik tam paros metui skirtus žibintus. Didelė klaida, kai abu automobiliai įjungia avarinę signalizaciją. Tai klaida kitus vairuotojus. Važiuojantys iš priekio automobiliai, gali nesuprasti ar tai stovintis, ar visgi tempiantis automobilis, o gal įvykusi avarija. Nakties metu galima naudoti gabaritinius žibintus. Jei neveikia variklis ir yra labai ribotas elektros kiekis tuomet ant galinės automobilio dalies būtina pritvirtinti trikampį šviesą atspindintį avarinį ženklą.

Tas, kuris atvažiuoja į pagalbą, turi sustoti priekyje sugedusio automobilio, o ne prie galinės dalies, nes vėliau gali formuotis spūstis ir sustoti taisyklingai bus sunkiau.

Abiejų transporto priemonių vairuotojai turi būti patyrę ir numatyti eismo situaciją, kad nesukeltų grėsmės sau ir kitiems eismo dalyviams.

Būtina sureguliuoti šoninių veidrodėlių padėtį, kad matytumėte, kas vyksta už tempiamo automobilio.

Sugedus varikliui sumažėja ir vairo sistemos bei stabdymo jėga, tad dar prieš vilkimą vairuotojas turėtų išbandyti, kaip sukasi vairas ir ar stabdžiai kiek nors reaguoja.

Važiuoti reikia iš lėto ir švelniai, neatliekant staigių pagreitėjimų, o vairuojant svarbu nepamiršti, kad tempiamo automobilio galas (ypač esant standžiai jungčiai) gali atsidurti už kelio ribų.

Prieš tempiant automobilį įvertinkite maršrutą ir pasirinkite tokį, kuriame mažesnis eismas, mažiau posūkių ir sustojimų prie šviesoforų ir nepamiršti, kokiuose keliuose tai daryti draudžiama.

Kadangi tempiant sugedusį automobilį dažniausiai jame tinkamai nefunkcionuoja pagrindinės sistemos, vilkimo greitis yra griežtai ribojamas. Tempiant lanksčia vilktimi greitis negali būti didesnis nei 50 km/val. Tai galioja tiek mieste, tiek užmiestyje. Negalima pamiršti, kad automobilio su lanksčia vilktimi negalima tempti automagistraliniuose keliuose ir greitkeliuose. Ten galioja minimalaus greičio limitas, kuris yra 60 km/val.

Nedidelis greitis provokuoja kitus vairuotojus kuo greičiau aplenkti velkamą transporto priemonę, bet neįvertina, kad velkamajame automobilyje dažniausiai neveikia variklis, o tai reiškia, kad neveikia ir jokie stabdžių ar vairo stiprintuvai. Velkamo automobilio vairuotojas viską turi daryti iš jėgos, stabdymas tampa sunkiu ir neefektyviu. Todėl jeigu kažkas užlys ir reikės staigiai stabdyti, velkamas automobilis gali nespėti sustoti ir atsitrenkti į velkantįjį, o šis į tą, kuris užlindo.

Visada reikia stengtis, kad tempimo lynas būtų įtemptas, nes jo atsipalaidavimas gali sukelti avariją. Būna atvejų, kai lynas nutrūksta. Dažnai tai būna pradedant tempimą, bet ne rečiau ir tempiant, kai velkamasis pradeda vytis automobilį, lynas nukrenta ant žemės ir palenda po ratu. Tokiu atveju, automobilį gali sumėtyti ir galima sukelti eismo įvykį. Tam, kad lynas nuolat būtų įtemptas, galima naudoti tempiamo automobilio stabdžius. Taip galima kontroliuoti vilkimo lyno įtempimą, tačiau negalima ir persistengti, nes yra tikimybė perkaitinti stabdžių sistemą, todėl tai reikia daryti atsižvelgiant į situaciją.

Velkamą standžia arba lanksčia vilktimi transporto priemonę vairuoti gali tik asmuo, turintis teisę ją vairuoti.

Taip pat reikia neužmiršti, kad velkant automobilį ypač svarbi tampa komunikacija tarp velkamo ir velkančiojo automobilių vairuotojų. Prieš pradedant vilkti reikia sutarti kelionės tikslą, važiavimo greitį ir kitus vairavimo aspektus.

Nerekomenduojama tempti automobilio su automatine pavarų dėže. Tačiau toks automobilis gali būti tempiantysis. Jeigu tempiama automatinę pavarų dėžę turinčiu automobiliu, nereikėtų važiuoti daugiau nei 50 km/val greičiu.

masinos-vilkimas-lynu


Kodėl negalima tempti automobilio su automatine pavarų dėže ar hibridinių modelių automobilių?

Modelį su mechanine pavarų dėže nutempti prikabinus vilkimo lynu prie kito automobilio sunku nežinant technikos, bet įmanoma. O su automatine pavarų dėže esančiais automobiliais ir hibridinių modelių automobiliais yra šiek tiek kitaip.

Patariama, kad geriau to patiems nedaryti, o iškviesti techninę pagalbą kelyje, išskyrus retas išimtis. Kadangi po tokių vilkimų dažniausiai laukia labai brangus pavarų dėžės remontas.

Automatinės pavarų dėžės, ypač senesniuose automobiliuose, yra automatizuoto jungimo su hidrotransformatoriumi. Tai prietaisas, kuriuo variklio sukimo momentas į pavarų dėžę perduodamas ne mechaniniu būdu, o per skystį. Pavaros tokioje dėžėje jungiamos ne per vieną sankabos diską, kaip mechaninėje dėžėje, o per daugiadiskę sankabą, kuriai reikalingas nuolatinis tepimas alyva. Automobiliui įprastai važiuojant, automatinėje pavarų dėžėje nuolat cirkuliuoja alyva, tačiau automobilį tempiant alyvos siurblys neveikia ir netepami mechanizmai nuo trinties staigiai ima kaisti bei greitai dilti. Automatinei pavarų dėžei sugadinti gali pakakti vos keleto kilometrų.

Anksčiau kai kurie gamintojai leisdavo tempti automobilius su automatinėmis dėžėmis, bet prieš tai vairuotojams buvo nurodoma įpilti į dėžę papildomus porą litrų alyvos. Tačiau geriau nerizikuoti, nes įpylus netinkamos alyvos galima dar labiau pakenkti automobiliui.

Yra ir kito tipo automatinės dėžės, kurių konstrukcija panaši į rankinio valdymo – tokioms dažniausiai nieko nenutinka. Tačiau vis daugiau modelių gaminami su dar modernesnėmis, belaipsnėmis pavarų dėžėmis (CVT). Jos gali būti dviejų tipų – variatoriai arba planetiniai reduktoriai, kaip „Lexus“ ar „Toyota“ hibridiniuose modeliuose. Tokių modelių, taip pat geriau netempti.

Jei automobilį su automatine dėže ar hibridinį automobilį tempti būtina, visada reikia žiūrėti į vartotojo vadovą, pridedamą perkant automobilį. Jame gamintojai būna įrašę, kiek kurį modelį galima tempti.

Kad neprisidaryti daugiau bėdos, geriausia kviesti techninę pagalbą, nes pigiau kainuos automobilio nuvežimas iki reikiamos vietos, nei automatinės pavarų dėžės remontas.

Vilkti arba vežti transporto priemones draudžiama (KET 217 p.):

  • tiek standžia, tiek lanksčia vilktimi transporto priemonę, kurios vairo mechanizmas sugedęs;
  • lanksčia vilktimi transporto priemonę, jeigu bent dalis važiuojamosios dalies, kuria važiuojama, yra apsnigta ar apledėjusi, taip pat transporto priemonę, kurios pagrindiniai stabdžiai sugedę;
  • tiek standžia, tiek lanksčia vilktimi transporto priemonę be velkamosios transporto priemonės vairuotojo;
  • užkėlus transporto priemonės dalį ant specialaus atraminio įtaiso, kai vežamos transporto priemonės masė su kroviniu yra didesnė už pusę vežančiosios transporto priemonės masės su kroviniu, išskyrus atvejus, kai vežančiosios transporto priemonės gamintojas numatė kitaip;
  • standžia vilktimi transporto priemonę, kurios pagrindiniai stabdžiai sugedę ir transporto priemonės masė su kroviniu yra didesnė už pusę velkančiosios transporto priemonės masės su kroviniu;
  • vilkti daugiau kaip vieną motorinę transporto priemonę, traktorių, savaeigę mašiną;
  • vilkti motociklais be priekabos ir tokius motociklus;
  • mopedais ir mopedus;
  • lanksčia vilktimi keliuose, pažymėtuose kelio ženklais „Automagistralė“ ar „Automobilių kelias“;
  • užkėlus velkamosios transporto priemonės dalį ant vežimėlio.

! KET 218 p. Velkančiosios transporto priemonės vairuotojas atsako už tai, kad būtų laikomasi šio skyriaus reikalavimų.

Daugiau pamokoje