Saugus ir tvarkingas eismas keliuose priklauso ne tik nuo Kelių eismo taisyklių išmanymo, bet ir nuo vairuotojų pareigų ir vairavimo etikos. Būna atvejų, kai reikia vadovautis ne tik KET taisyklėmis, bet ir savitarpio pagarba ir atsargumu.

Vairuotoju-pareigos-ir-etika

Saugus ir tvarkingas eismas keliuose, priklauso nuo visų eismo dalyvių ir moralės normų, kurios lemia saugų transporto priemonių ir pėsčiųjų judėjimą.

Vairuotojo elgesio etika reiškia moralinių normų rinkinį kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Pagal tai grubumas, agresyvus elgesys, neatsargumas, elgesio kelyje normų nepaisymas yra nepriimtini.

Kai kurie vairuotojai intensyvaus eismo srauto metu nardo tarp automobilių, priversdami kitus staigiai stabdyti, neleisti aplenkti didinant greitį ir pan., sukuriantys nervingą situaciją kelyje ir sutrikdytą judėjimo ritmą.

Tai sukelia kitų eismo dalyvių pasipiktinimą, o ką jau kalbėti apie to sukeltas avarines situacijas arba avarijas.

Vairuotojai yra tie eismo dalyviai, kurie yra geriausiai išmanantys Kelių eismo taisykles ir savo pareigas. Vis dėl to žinias verta nuolat atsinaujinti. Prisiminkime, kas apie vairuotojų pareigas rašoma Kelių eismo taisyklėse.

vairuotojai-intensyvaus-eismo-metu

Teiginio „Eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu“ svarba

Šis teiginys, kurį rasite pačioje Kelių eismo taisyklių pradžioje (KET III skyrius 4 p.), atrodo savaime suprantamas, tačiau yra vienas svarbiausių. Jis reiškia, kad jei yra situacija, kuri neaprašyta Kelių eismo taisyklėse ir kituose teisės aktuose, reikia vadovautis savitarpio pagarba ir atsargumu.

Pavyzdžiui, jei jus sankryžoje sukate kairę, tačiau tuo metu jus lenkia automobilis, turite ji praleisti (nors jis ir pažeidžia taisykles), kad išvengtumėte eismo įvykio. Tą pačią taisyklę galima pritaikyti, pavyzdžiui, išbėgus vaikui į gatvę. Jis pažeidė taisykles, tačiau turite sustoti, kad jo nepartrenktumėte.

Todėl dažnai, nors tai ir nenumatyta Kelių Eismo Taisyklėse, kelyje nebijokite pasielgti taip, kad išvengtumėte eismo įvykio ir apsaugotumėte save ir kitus eismo dalyvius. Taip skatinsite gerą elgesį ir kitą kartą sulauksite pagarbos ir pagalbos iš kitų vairuotojų.

mokyklinis-automobilis

Pagarba turi būti rodoma visiems eismo dalyviams

Didelė ir pastebima dalis nepagarbos kelyje yra rodoma pažeidžiamiausioms vairuotojų grupėms, t.y. mokykliniams automobiliams, “klevams”, taip pat pagyvenusiems vairuotojams.

Vos ne kas dieną pasitaikantis atvejis, kaip mokyklinis automobilis būna skubinamas kelyje ne tik garso signalu, bet ir nepatenkintų vairuotojų rodomais gestais.

Važiuodami keliu ir pamatę mokyklinį automobilį neskubėkime nervuotis kelyje, juk ir jūs buvote toks pats mokinys. Geriau pasistenkite saugiai jį aplenkti arba laikytis didesnio atstumo nuo mokyklinio automobilio, juk nežinote kada mokinys išsigandęs gali sustabdyti ar pasukti automobilio vairą.

Prie šviesoforo pamatę mokyklinį automobilį visada palikite didesnį atstumą nuo jo ir kol jis nepradėjo judėti, nepradėkite ir jūs, kadangi jis gali užgesti, o jūs tuo metu būsite įsibėgėjęs ir galite atsitrenkti į ką tik užgesusį mokyklinį automobilį.

Tie patys patarimai galioja ir su naujais vairuotojais, dar vadinamais “klevais”. Supraskime ir juos, jie ką tik išsilaikę teises ir pradėjo važinėti be šalia sėdinčio instruktoriaus. Jie bando patys atlikti viską, ką instruktorius minėjo besimokant vairuoti, t. y. matyti duobes, pėsčiuosius, stebėti eismo situaciją, dairytis, nepamiršti didinti ar mažinti pavarų ir pan.

Būkime supratingi ir nedarykime nereikalingų avarinių situacijų vos pamatę priešais ar šalimai mūsų esantį “klevą”, geriau pagelbėkime šiam naujam vairuotojui nesukeldami dar didesnio streso.

Dar viena dažna nepagarbos forma būna pamačius prie vairo pagyvenusį žmogų. Negalime galvoti, kad vyresnio amžiaus vairuotojai, dalyvaudami viešajame eisme, kelia didžiausią rūpestį ir pavojų eismo saugumui. Juk vairuojant vertintina jų patirtis, atsakomybė, kantrybė, kurių daugeliui jaunesnių vairuotojų trūksta.

Vyresni žmonės dažniau vairuoja rečiau, retai juos pamatysi piko valandomis. Daug jų apskritai važiuoja tik tais pačiais maršrutais, pavyzdžiui: iki parduotuvės, turgaus, kaimo, sodybos, anūkų ar pan. Jau vien dėl to grėsmės kitiems eismo dalyviams įprastai nekelia, tad nereikia nervuotis, pypinti ar kaip nors negražiai gestikuliuoti rankomis, juk yra ir labai energingų bei sveikų 80-90 metų sulaukusių žmonių, kurie gerai vairuoja.

Turime suprasti, kad jie niekur neskuba, tad pasistenkime saugiai juos aplenkti ir leisti ramiai pasiekti savo tikslą.

patarimai-vairuotojams

Pagrindiniai etiniai patarimai vairuotojams

  • Esant intensyviam eismui, duokite kelią išvažiuojantiems iš šalia esančios teritorijos.
  • Esant intensyviam eismui, duokite kelią įvažiuojantiems iš greitėjimo juostos automobiliams.
  • Neužimkite juostos, skirtos važiuojantiems į dešinę automobiliams, degant draudžiamam šviesoforo signalui, jeigu jūs važiuojate tiesiai.
  • Neužimkite juostos, skirtos važiuojantiems tiesiai ir į kairę automobiliams, jeigu jūs sukate į kairę.
  • Neskubinkite priekyje važiuojančios transporto priemonės vairuotojo pyptelėjimu jei jis laiku nepradėjo važiuoti užsidegus leidžiamam šviesoforo signalui. Jei matote, kad jis ilgai nejuda geriau „sumirksėti“ žibintų šviesomis, tai bus pagarbiau ir etiškiau.
  • Duokite kelią maršrutinei transporto priemonei, pradedančiai važiuoti iš pažymėtos stotelės.
  • Apvažiuodami arba lenkdami dviratininkus, tarp transporto priemonių palikite ne mažesnį kaip 1,0 m šoninį atstumą, kai greitis ne didesnis kaip 50 km/h, ir ne mažesnį kaip 1,5 m šoninį atstumą, kai greitis didesnis kaip 50 km/h.
  • Nedarykite kliūčių, jei kas nors jus lenkia, ar jūs kažką lenkiate. Darykite viską, kad palengvintumėte šio sunkaus manevro įgyvendinimą.
  • Jei greitkelyje ar automagistralėje pasivysite priešais esantį automobilį, mandagus priekinio automobilio vairuotojas tikrai pasuks į dešinę, sukurdamas patogiausias lenkimo sąlygas. Tad kiti vairuotojai kurie pasivys jus, tikisi tų pačių veiksmų.
  • Atkreipkite dėmesį į tai, kokie vairuotojų veiksmai jus erzina, kai esate pėsčiasis, ir atvirkščiai, prisiminkite, koks pėsčiųjų elgesys erzina jus kaip vairuotoją, ir niekada nedarykite to paties.
  • Stenkitės kitiems eismo dalyviams suteikti kuo mažiau nepatogumų.
  • Jei statote automobilį aikštelėje, kurioje nėra pakankamai laisvų vietų, pastatykite automobilį kompaktiškai, kad neužimtų dviejų vietų vienu metu. Labai bjaurus poelgis - „užstatyti“ svetimą automobilį ir išvažiuoti.
  • Pagelbėkite į bėdą patekusiam kolegai, pavyzdžiui: padėkite užvesti automobilį, pasiskolinkite siurblį ar domkratą, nepagailėkite kelių litrų benzino. Niekas nėra apsaugotas nuo nelaimių.
  • Jei priekyje važiuojanti transporto priemonė duoda manevro signalą, bet negali to padaryti, praleiskite jį.
  • Prisiminkite, kad važiuodami kraštine dešine juosta lietingu oru galite netyčia aptaškyti gretimai einantį pėsčiąjį.
  • Prisiminkite atsakomybę už šalia sėdinčius keleivius, niekada nerizikuokite. Savo transporto priemonėje naudokite saugiausius vairavimo būdus.
  • Niekada nevairuokite būdami neblaivūs.
  • Vairuodami automobilį, būkite pasirengę suteikti pagalbą.
pirmoji-pagalba


Pirmoji pagalba

Vairuotojo reakcija į pagalbos paiešką yra etiška. Pagal nusistovėjusias nerašytas taisykles vairuotojas turi padėti tiems, kuriems to reikia.

Transporto priemonės vairuotojas privalo mokėti suteikti pirmąją pagalbą per eismo įvykį nukentėjusiems asmenims.

Pasikartoti ir atnaujinti pirmos pagalbos žinias, visada galite štai čia.

Apibendrinant

Neturėtumėte reaguoti į agresyvių vairuotojų elgesį, vis tiek jų nepermokysite, tik švaistysite savo nervus. Be to, atsakydami į tokį jų elgesį, jūs, norėdami ar nenorėdami, atsiduriate su jais viename lygyje.

Su kitais eismo dalyviais elkitės pagarbiai, laikykitės vairavimo etikos ir solidarumo taisyklių, neleiskite sau susierzinti vairuojant - ir jūsų važiavimas bus patogus ir saugus.

Pažeidę bent vieną Kelių Eismo Taisyklių ar Saugaus Eismo Automobilių Keliais Įstatymo punktą, galite būti nubausti įstatymuose numatyta tvarka.

Daugiau pamokoje