Ankstesnė pamoka Tęsti toliau  

  10. 3. Automobilio sandara

Kokios svarbiausios automobilio dalys, ką jos daro ir kaip jas prižiūrėti? Atsakymus rasite šiame skyriuje. Jame apžvelgsime benzininius, dyzelinius, hibridinius ir elektrinius automobilius (elektromobilius):

Kėbulas

Kėbulas – tai automobilio dalis, ant kurios montuojamos visos kitos automobilio dalys: variklis, važiuoklė, transmisija ir taip toliau.

Šiuolaikinių automobilių kėbulai pagaminti taip, kad įvykus eismo įvykiui, deformuotųsi ir taip sugertų smūgį.

Kėbulo pagrindas paprastai štampuojamas iš lakštinio plieno. Kad būtų standesnis, jame padaromos briaunos. Prie jo montuojamos durys, stiklai, variklis ir kitos automobilio dalys.

Variklis


Toks benzininis variklis montuojamas į populiariuosius „VW Passat“ automobilius. Užrašas V6 išduoda, kad tai galingas variklis, turintis šešis cilindrus.

Vidaus degimo variklis degalus paverčia jėga, kuri suka automobilio ratus. Jo dėka automobilis gali judėti. Vidaus degimo varikliai būna benzininiai ir dyzeliniai. Dyzeliniai sunaudoja mažiau degalų už benzininius, tačiau yra brangesni ir sudėtingiau aptarnaujami.

Užvestas benzininis arba dyzelinis variklis nuolatos sukasi, stovėdamas – maždaug 1000 kartų per sekundę dažniu. Variklio sukimo dažnis (ir kartu galia) didinamas nuspaudus greičio (akseleratoriaus) pedalą salone.

Į elektromobilį degalų pilti nereikia – jis maitinamas elektra. Tačiau reikia įkrauti akumuliatorių. Tai galima padaryti namie, prijungus prie elektros lizdo, arba specialiose elektromobilių įkrovimo stotelėse. Pažangiausi elektromobiliai, pavyzdžiui „Tesla Model S“ vienu įkrovimu gali nuvažiuoti iki 500 kilometrų ir specialioje stotelėje gali būti įkraunamas iki 80 procentų vos per 30 minučių.

Hibridiniuose automobiliuose kartu montuojamas ir elektrinis ir benzininis/dyzelinis variklis. Tokie automobiliai yra gana ekonomiški, tačiau pasibaigus elektros energijai gali važiuoti taip, kaip įprasti automobiliai – tiesiog įpylus degalų.

Yra dviejų tipų hibridiniai automobiliai. Vienuose, pavyzdžiu, „Toyota Prius“, benzininis (dyzelinis) variklis padeda elektrovarikliui sukti automobilio ratus. Kituose, pavyzdžiui „BMW i3 Range Extender“, benzininis variklis veikia kaip elektros generatorius, įkraunantis automobilio akumuliatorius. Tuo tarpu ratus jame suka tik elektrinis variklis.

Tai elektromobilis „Tesla Model S“, vienu įkrovimu galintis nuvažiuoti iki 500 kilometrų

Transmisija

Transmisijos užduotis – perduoti variklio jėgą į automobilio ratus. Jai priklauso pavarų dėžė, sankaba, kardaninis velenas (jei automobilio galiniai arba visi ratai – varomieji), pusašiai.

Automobiliuose su galiniais arba visais varomaisiais ratais, variklio galia į galinius ratus per kardaninį veleną

Pavarų dėžė

Pavarų dėžė reikalinga todėl, kad benzininiai ir dyzeliniai varikliai yra efektyvūs tik esant tik tam tikram variklio apsukų dažniui (rpm). Perjungdami pavaras (panašiai, kaip dviratyje), užtikriname, kad ratai maksimaliai efektyviai išnaudotų variklio jėgą.

Pavyzdžiui, važiuojant pirma pavara, sukuriama didžiausia jėga, todėl ja pajudame iš vietos, taip pat važiuojame per sunkiai pravažiuojamas vietas. Tačiau automobilis pirma pavara juda labai lėtai (paprastai – iki 8 km/val. greičiu).

Įjungus penktą, ar dar aukštesnę, pavarą – atvirkščiai, variklis nesukuria didelės jėgos, tačiau automobilis gali judėti greitai. Todėl penkta ar šešta pavara važiuojame greitkeliu ar magistrale.

Varikliuose su mechanine pavarų dėže, pavaros perjungiamos pavarų svirtimi salone. Perjungti pavarą galima daryti tik nuspaudus sankabos pedalą.

Varikliuose su automatine pavarų dėže pavaros perjungiamos automatiškai. Taip pat gali būti hibridinių variantų, kai automobilis su automatine pavarų dėže, bet leidžia perjungti pavaras. Pavyzdžiui, specialiomis mentėmis už vairo.

Kadangi elektros variklis, esant bet kokioms apsukoms, sukuria maksimalią jėgą, todėl elektromobiliams apskritai nebūtina pavarų dėžė. Todėl ir pavarų perjunginėti nereikia.

Taip atrodo automatinė pavarų dėžė. Viena jos pusė jungiama prie variklio, kita – per papildomus elementus – prie automobilio ratų.

Sankaba

Sankaba skirta sujungti/atjungti variklį nuo automobilio ratų. Atjungti variklį reikia tada, kai jis stabdomas arba kai perjungiama pavara. Kitaip variklis nebesisuktų ir užgestų. Sankaba taip pat padeda pajudėti iš vietos automobiliuose su mechanine pavarų dėže.

Automobiliuose su mechanine pavarų dėže, paspaudus sankabos pedalą, automobilio variklis atjungiamas nuo ratų, tai reikalinga perjungti pavarą. Nuspaudus sankabos pedalą, variklis neužges, nes dirba laisvu režimu.

Automobiliuose su automatine pavarų dėže, variklis nuo ratų atjungiamas ir prijungiamas automatiškai.

Elektromobiliuose sankaba apskritai nereikalinga, nes sustojus automobiliui, elektrovariklis taip pat nebesisuka, todėl nėra tikslo jo atjungti nuo ratų. Kitaip nei benzininiuose bei dyzeliniuose automobiliuose, kuriuose užvestas variklis nuolatos sukasi, net automobiliui nejudant.

Taip atrodo išardyta sankaba. Įjungus pavarą ir atleidus sankabos pedalą, šie diskai suspaudžiami ir taip variklis pradeda sukti automobilio ratus.

Kardaninis velenas, diferencialas, pusašiai

Jei automobilis varomas galiniais arba visais ratais, variklio jėga į galinę ašį perduodama per kardaninį veleną. Jis montuojamas ant automobilio dugno.

Posūkyje automobilio priekiniai arba galiniai varomieji ratai tarpusavyje sukasi nevienodu greičiu. Tai jiems leidžia daryti diferencialas.

Kadangi važiuojant ratai, kėbulo atžvilgiu, juda, sukasi, todėl variklio jėga į juos perduodama per specialius lanksčius pusašius, o ne kietą ašį.

Važiuoklė (pakaba)

Automobilio važiuoklė užtikrina, kad važiuojant per nelygumus, smūgiai nepersiduotų keleiviams ir vairuotojui. Taip pat, kad automobilis nešokinėtų važiuojant.

Pagrindinis važiuoklės elementas – ratai su padangomis. Ratai (ratlankiai) turi būti pakankamai stiprūs, kad atlaikytų visus smūgius važiuojant. Oras padangose gerokai suminkština važiavimą.

Tačiau to negana. Kad automobilis sugertų kelio nelygumus ir neperduotų smūgių keleiviams, prie ratų montuojamos spyruoklės.

Tačiau jei važiuoklėje būtų vien spyruoklės, automobilio ratai spyruokliuotų, o tai gerokai pakenktų stabilumui. Todėl automobilyje montuojami amortizatoriai – jie sugeria jėgą, kuri atsiranda spyruoklei sumažinus kelio nelygumų poveikį automobiliui.

Taip atrodo automobilio važiuoklė, ant kurios montuojamas automobilio kėbulas, variklis, bei kitos dalys. Rėmas yra ne visuose automobiliuose, daugelyje kitų pakabos dalys montuojamos tiesiai ant kėbulo.

Vairas

Vairo sistema leidžia keisti automobilio važiavimo kryptį. Paprastai pasukami yra priekiniai automobilio ratai. Kai kuriuose dideliuose automobiliuose, pavyzdžiui, sunkvežimiuose, gali būti sukami ir galiniai ratai. O kai kurioje motorinėje technikoje, pavyzdžiui traktoriuose, galinės ašies ratai.

Šiuolaikiniuose automobiliuose montuojamas vairo stiprintuvas, padedantis žymiai lengviau sukti automobilio vairą.

Taip atrodo automobilio vairavimo sistema. Atskirame baltame blokelyje – vairo stiprintuvas su specialiu skysčiu.

Stabdžiai

Pagrindiniai automobilio stabdžiai skirti automobilio sustabdymui, jie aktyvuojami nuspaudus stabdžio pedalą salone (vidurinį arba kairįjį automobiliuose su automatine pavarų dėže).

Nuspaudus stabdžio pedalą, stabdžio skystis suspaudžia stabdžių suportus, kuriuose yra stabdžių kaladėlės, kurios suspaudžia stabdžių diskus, sumontuotus ant ratų. Jei stabdžiai būgniniai, suspaudžiami specialūs būgnai, sumontuoti ant ratų. Taip automobilis pradeda stabdyti. Kuo stipriau spaudžiame pedalą – tuo efektyviau.

Dauguma šiuolaikinių automobilių turi ABS sistemą. Ji skirta tam, kad staigiai stabdant, automobilis nepradėtų slysti bei galima būti koreguoti jo trajektoriją. Jei prireikė staigiai stabdyti automobilyje su ABS sistema, tiesiog visa jėga spauskite stabdžio pedalą. Automobilis sustos greičiausiu įmanomu būdu.

Stovėjimo stabdys skirtas išlaikyti automobilio vietoje, kai automobilis stovi priparkuotas. Jis aktyvuojamas patraukus į save stovėjimo stabdžio svirtį arba paspaudus atitinkama parkavimo mygtuką (arba nustačius automatinę pavarų dėžę į P padėtį).

Taip atrodo automobilio stabdžių sistema. Nuspaudus stabdžių pedalą, žarnelėse esantis skystis suspaudžia stabdžių diskus arba būgnus ant ratų ir taip automobilis sustoja.

Dujų išmetimo sistema

Dirbdamas benzininis ar dyzelinis variklis išmeta daug dujų. Čia pasitarnauja išmetimo sistema, įmontuota ant automobilio dugno bei gale, kuri sumažina išmetimo sukeliamą garsą (duslintuvas), taip pat – išmetamų kenksmingų medžiagų kiekį (katalizatorius).

Elektros prietaisai

Pagrindinis automobilio elektros prietaisas – generatorius. Jis variklio energiją paverčia elektros energija, kuria aprūpinamas visas automobilis tuomet, kai jis yra užvestas.

Taip pat labai svarbus akumuliatorius, kuriame sukaupiama generatoriaus nepanaudota energija. Akumuliatoriaus energija naudojama užvedant automobilį, taip pat aprūpinant automobilį elektra tuomet, kai jis neužvestas.

Elektra būtina automobilio variklio elektroninėms sistemoms veikti, pavyzdžiui, kompiuteriui, visiems išoriniams žibintams, valytuvams, prietaisų skydeliui veikti.

Elektros dėka, vairuotojas automobilyje gali naudotis salono šildytuvu, kondicionieriumi, garso sistema, navigacija, salono apšvietimu, centriniu durų užraktu ir kitais privalumais.


Turite klausimų? Prisijunkite ir rašykite komentaruose: