Aktyvusis saugumas – tai automobilio savybė ir technologijos, kurios padeda išvengti avarijos. Šios sistemos veikia dar prieš susidūrimą, siekdamos užtikrinti saugesnį vairavimą, geresnį automobilio valdymą ir stabilumą. Paprastai tai yra techninės priemonės, tokios kaip stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), elektroninė stabilumo sistema (EBD), antipraslydimo sistema, slėgis padangose, padangų profilis ir kt. Be to, aktyvusis saugumas priklauso ir nuo vairuotojo veiksmų, tinkamos savijautos, dėmesio ir budrumo kelyje,. Pvz. vairuotojui nustačius blogą vėdinimą ar šildymą, gali atsirasti mieguistumas arba pasidaryti bloga.
Pasyvusis saugumas – tai automobilio savybės ir įranga, skirta sumažinti avarijos pasekmes. Šios priemonės suveikia susidūrimo metu arba po jo, siekiant apsaugoti žmones automobilyje ir išorėje. Tai apima saugos diržus, saugos pagalves, motociklininko šalmus, saugos diržų užsegimo priminimas, galvos atramas, kėbulo deformavimo zonas, kurios sugeria smūgį, bei kitus elementus, kurie mažina sužalojimų riziką. Šios saugumo priemonės skirtos automobilio vairuotojui, keleiviams bei pėstiesiems saugoti nuo sužalojimų avarijos metu.
Kas užtikrina automobilio aktyvųjį saugumą?
Slėgis padangose.
Padangų profilis.
Geras vėdinimas ir šildymas.
Galinio stiklo apšildymas.
Stabdžių antiblokavimo sistema (ABS).
Antipraslydimo sistema.
Elektroninė stabilumo sistema (EBD).
Ir kt.
Kas užtikrina automobilio pasyvų saugumą?
Oro pagalvės.
Saugos diržai.
Galvos atramos.
Atsparesnė automobilio kėbulo struktūra.
Saugos diržų užsegimo priminimas.
Ir kt.
Skirtumas tarp aktyvaus ir pasyvaus saugumo:
Aktyvusis saugumas: Užtikrina saugesnį automobilio valdymą ir padeda išvengti avarijų. Priklauso nuo vairuotojo veiksmų vairuojant automobilį (nelaimingų atsitikimų prevencija).
Pasyvusis saugumas: Sumažina sužalojimų riziką ir pasekmes avarijos metu. Priklauso nuo automobilio konstrukcijos elementų (nelaimingų atsitikimų pasekmių sumažinimas).
Avarijų riziką žymiai padeda sumažinti šie faktoriai:
Konstrukcinės priemonės, pagerinančios vairavimo charakteristikas ir padidinančios automobilio saugumą (vairo mechanizmas, važiuoklė, stabdžiai, transmisija).
Maloni vairavimo atmosfera, padidinanti vairuotojo dėmesį ir komfortą (nuovargio nesukeliančios sėdynės, optimalus matymo laukas, geras oro kondicionavimas, patogiai išdėstyti valdymo prietaisai ir indikatoriai, apšvietimas).
Optimalus matymo laukas
Situacijose, kuriose vairuotojo galimybės įtakoti automobilio elgseną yra labai ribotos, jam padeda elektroninės sistemos:
ABS – stabdžių antiblokavimo sistema, neleidžianti blokuoti ratų intensyviai stabdant, taip užtikrindama, kad automobilis išliktų valdomas.
ASR – transmisijos antibuksavimo kontrolės sistema, apsauganti nuo varančiųjų ratų slydimo pradedant važiuoti, važiuojant kelio danga su mažesniu sukibimu ir kt. Įsijungus ASR, dega įspėjamoji lemputė. Sistemą galima išjungti rankiniu būdu.
ESP – elektroninė stabilumo programa kompensuoja automobilio tendenciją slysti. ESP gali adaptuotis prie bet kokio vairavimo stiliaus ir faktinės automobilio apkrovos.
ACC – saugaus atstumo iki kitos transporto priemonės palaikymo sistema.
EBA – avarinio stabdymo sistema.
DISTRONIC PLUS – naktinio matymo sistema.
VAIRUOTOJO ĮSPĖJIMO SISTEMA – nustato, kada vairuotojas nesugeba susikaupti, ir pateikia vairuotojui penkių sekundžių trukmės akustinį įspėjimą bei optinį signalą, rekomenduojantį padaryti pertrauką prietaisų skydelyje.
Apsaugos sistemos
Eismo įvykio atveju vairuotojo ir keleivių saugumą padidina apsaugos sistemos ir automobilio kėbulas, absorbuojantis didžiąją dalį smūgio energijos, nedeformuodamas salono.
Automobilio kėbulas
Pagrindinės apsaugos sistemos, tai:
vairuotojo ir priekinio keleivio oro pagalvės, oro pagalvės šonuose ir galvos aukštyje,
saugos diržai su įtempikliais ir įsitempimo jėgos ribotuvais,