Metas keisti padangas vasarinėmis!
Nuo balandžio 1 dienos Lietuvoje oficialiai leidžiama žiemines padangas pakeisti vasarinėmis. O nuo balandžio 10 dienos bus draudžiama važiuoti žieminėmis dygliuotomis padangomis. Ką reikia žinoti apie vasarines padangas ir ką turime padaryti, kad važiuotume su jomis saugiai?
Kada reikia pasikeisti padangas?
Nuo balandžio 10 iki lapkričio 10 dienos leidžiama važiuoti tik vasarinėmis, universaliomis arba žieminėmis padangomis. Draudžiama važiuoti dygliuotomis padangomis.
Kas nutiks važinėjant su žieminėmis padangomis šiltėjant oro temperatūrai?
Šiltėjant oro temperatūrai padangų savybės keičiasi ir automobilis su žieminėmis padangomis ant kelio elgsis kitaip, nei būdamas su vasarinėmis.
Žieminės padangos įprastai yra minkštesnio mišinio, kuris užtikrina geras padangos savybes esant neigiamai oro temperatūrai. Tačiau orams šiltėjant, padangos mišinys pradeda elgtis visiškai kitaip – stabdymo kelias pailgėja. Kitaip tariant ten, kur automobilis su vasarinėmis padangomis, kurių mišinys kietesnis, tiesiog sustotų, žiemines padangas turinti transporto priemonė galėtų slystelėti.
Taip pat važiuojant su žieminėmis padangomis auga degalų sąnaudos.
Prieš važiuojant reikia patikrinti padangų slėgį
Tiksliausiai oro slėgį padangose galima pamatuoti dar nepradėjus automobiliu važiuoti, kol padangos dar šaltos. Kai su automobiliu pasivažinėjama, tai slėgis dėl padangų įšilimo truputį pakyla ir matavimo rodmenys nebebus tokie tikslūs.
Tai galima padaryti manometru, kuris gali būti įmontuotas pompoje (arba specialiame aparate degalinėje). Taip pat galima vizualiai įvertinti, ar padangoje slėgis ne per mažas.
Reikiamas padangų slėgis paprastai nurodomas vairuotojų durelių vidinėje pusėje, ant kuro bako dangtelio arba automobilio vartotojo vadove.
Kai kurie automobiliai turi elektroninius padangų slėgio daviklius, todėl apie per mažą slėgį informuojama vairuotojo skydelyje.
Tinkamai pripūstos padangos ne tik tolygiai dėvėsis, užtikrins tinkamą stabdymo kelią, bet ir sumažins degalų sąnaudas.
Būtina patikrinti padangų protektorių
Padangų protektorius (griovelių gylis) žiemą turi būti ne mažesnis nei 3 milimetrai, vasarą – 1,6 mm.
Gylį galima patikrinti specialiu matuokliu, slankmačiu arba tiesiog liniuote. Taip pat – nuvykus į padangų servisą.
Verta žinoti, kad padangų protektoriaus gylis matuojamas ten, kur protektorius nusidėvėjęs labiausiai.
Atkreipkite dėmesį, kad padangų protektoriaus gylis ne visada parodo tikrąją padangų būklę. Jei jos naudojamos 5 ar net 10 metų, jų guma gali būti visiškai sukietėjusi ir praradusi reikiamas savybes. Tokiomis padangos važiuoti taip pat nebesaugu.
Visada reikia patikrinti padangų būklę ir vizualiai
Ar padanga nesuskeldėjusi, ar nėra gumbų, įstrigusių elementų (varžtų, vinių ar pan.).
Patikrinti ar padangos yra vienodos: tos pačios automobilio ašies padangos turi būti vienodos.
Privaloma patikrinti ar padangos tinkamos sezonui
Padangos turi atitikti sezoną, kuriuo automobilis yra eksploatuojamas. Žiemines padangas leidžiama naudoti ir vasarą, tačiau dygliuotų – ne. Universalias padangas leidžiama naudoti tiek žiemą, tiek vasarą.
Pravartu patikrinti ar tiesūs ratlankiai
Jei vasarinės padangos jau sumontuotos ant ratlankių, vertėtų pasitikrinti, ar ratlankiai tiesūs, ir juos subalansuoti. Taip bus užtikrinta, kad kelyje vairuotojas nejus papildomų vibracijų.
Kaip patikrinti ar padanga ne per sena?
Vizualiai gerai atrodanti padanga gali būti nebetinkama naudoti, jei ji per sena. Su amžiumi padangos guma sukietėja ir ta tampa pavojinga stabdyti, daryti posūkius.
Jei vairuotojas nepamena, kokio senumo jo turimos padangos, tą nustatyti galima suradus ant padangos šono esančius keturis skaičius, apibrėžtus plona linija. Pirmi du skaičiai reiškia savaitę, kada padanga buvo pagaminta, paskutiniai du – metus.
Pavyzdžiui, skaičius 3112 reiškia, kad ji pagaminta 2012 m. pirmą rugpjūčio savaitę.
Jeigu padangos tokios senos, kad buvo pagamintos iki 2000-ųjų, jos bus pažymėtos tik trimis skaičiais: pirmi du nurodys savaitę, kada padanga pagaminta, paskutinis – metus. Pavyzdžiui, 189 skaičius reiškia, kad padanga pagaminta 1999 metų 18-ą savaitę.
Tikrai nereikėtų naudoti senesnių, nei 10 metų amžiaus padangų.
Kuo rizikuojate važiuodami netinkamomis padangomis?
Pagal administracinių teisės pažeidimų (ATP) kodeksą, transporto priemonių vairavimas, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, užtraukia nuo 28 iki 43 eurų baudą.
Patekę su tokiomis padangos į eismo įvykį, rizikuojate negauti draudimo išmokos. Beje, tai galioja tiek užsakius privalomąjį vairuotojų civilinės draudimą, tiek KASKO draudimą.
Atkreipkime dėmesį
Automobiliui sumontuoti vasarines padangas nuo leidžiamos balandžio 1 dienos nepakanka. Jei matote, kad rytai dar šalti, o dažnai važiuojate tokiu metu, patariama luktelėti, kol orai bus šiltesni ir tada pasikeisti padangas į vasarines.