Artėja padangų keitimo metas!
Nuo balandžio 1 dienos Lietuvoje oficialiai leidžiama žiemines padangas pakeisti vasarinėmis. O nuo balandžio 10 dienos bus draudžiama važiuoti žieminėmis dygliuotomis padangomis. Ką reikia žinoti apie vasarines padangas? Kodėl vasarą nerekomenduojama važiuoti su žieminėmis padangomis?
Prasidėjus vasaros sezono padangų keitimui atkreipkite dėmesį, kad labai skubėti keisti žieminių padangų į vasarines dar nereikėtų, net jei vasarinių padangų montavimas leidžiamas nuo balandžio 1 dienos.
Jei važiuojate ne su dygliuotomis padangomis, neskubėkite jų keisti, kadangi dėl Lietuvoje esančių permainingų orų pavasarį, dar galime sutikti ir sniego ir ledo. Keisti žiemines padangas į vasarines reikėtų tada, kai ilgą laiką numatoma teigiama oro temperatūra (ypač anksti rytais).
Kada reikia pasikeisti padangas?
Nuo balandžio 10 iki lapkričio 10 dienos leidžiama važiuoti tik vasarinėmis, universaliomis arba žieminėmis padangomis. Draudžiama važiuoti dygliuotomis padangomis.
Kodėl vasarą nerekomenduojama važiuoti su žieminėmis padangomis?
Yra daugybė priežasčių, kodėl žiemines padangas geriausia naudoti tik žiemos sezonu:
- Jos pagamintos iš specialaus minkšto gumos mišinio ir turi unikalų protektoriaus raštą, o tai užtikrina geriausią sukibimą su sniegu ir apledėjusiu keliu.
- Iš minkšto gumos mišinio pagamintos žieminės padangos važiuojant šiltu asfaltu dyla daug greičiau. Kadangi specialus gumos mišinys išlieka minkštas ir yra pritaikytas oro temperatūrai nukritus žemiau septynių laipsnių.
- Jos geriausiai rieda esant žemai temperatūrai.
- Žieminės padangos nemėgsta karščio.
- Važiuojant įkaitusia kelio danga su žieminėmis padangomis, žieminių padangų pasipriešinimas riedėjimui yra daug didesnis nei vasarinių padangų. Dėl to padidėja degalų sąnaudos.
- Su žieminėmis padangomis mažesnis stabilumas kelyje. Vasarą važinėjant su žieminėmis padangomis, automobilis gali prarasti stabilumą, ypač vairuotojui darant staigų posūkį.
- Su žieminėmis padangomis pailgėja stabdymo kelias. Jei vairuotojas, norėdamas išvengti susidūrimo, kelyje turi atlikti staigų manevrą, kritinėje situacijoje automobilio valdymas nebus toks stabilus, kaip turėtų būti. Žieminės padangos esant sausai ir įkaitusiai kelio dangai yra per minkštos.
Jei žieminėmis padangomis važiuosite visus metus
Jeigu nusprendėte su žieminėmis padangomis važiuoti visus metus, prisiminkite, kad padangų tarnavimo laiką sumažinsite net 60 procentų. Dėl Minkšto gumos mišinio žieminės padangos greičiau nusidėvės esant aukštesnei temperatūrai.
Šiltuoju metų laiku geriau važinėti su vasarinėmis padangomis, kurių gumos mišinys sukurtas taip, kad atlaikytų aukštesnę temperatūrą.
Žvelgiant iš ilgalaikės perspektyvos, žieminės padangos, kurios buvo eksploatuojamos visą pavasarį, vasarą ir rudenį, gali būti smarkiai nudilusios. Tai reiškia, kad nepakankamas jų protektoriaus gylis neužtikrins gero sukibimo su sniegu ir apledėjusiu paviršiumi, o tai yra lemiamas veiksnys, turintis įtakos važiavimo saugumui.
Koks vasarinių ir žieminių padangų stabdymo kelias vasaros sąlygomis?
Važiuojant mieste 50 km/h greičiu, stabdant, skirtumas tarp žieminių ir vasarinių padangų yra 2-3 metrai. Toks atstumas iš pirmo žvilgsnio neatrodo bauginančiai, bet pagalvokite, jei važiuojant mieste, staigiai stabdytumėte prieš perėję, su vasarinėmis padangomis sustotumėte prieš ją, o su žieminėmis padangomis vasarą sustotumėte ant perėjos, tai reiškia, kad bus kliudomas pėsčiasis.
Važiuojant užmiesčio keliu 90 km/h greičiu, stabdant, skirtumas tarp žieminių ir vasarinių padangų yra 13-16 metrų. Kieto mišinio žieminės padangos užmiestyje vasarą sustoja 13 metrų toliau nei vasarinės, o minkšto mišinio padangos užmiestyje vasarą sustoja 16 metrų toliau nei vasarinės.
Ką būtina padaryti keičiant žiemines padangas į vasarines?
Keičiant žiemines padangas į vasarines būtina:
- Patikrinti padangų slėgį.
- Patikrinti padangų protektorių.
- Patikrinti padangų būklę vizualiai.
- Patikrinti ar padangos tinkamos sezonui.
- Patikrinti ar tiesūs ratlankiai.
- Patikrinti ar padanga ne per sena.
Kaip patikrinti padangų slėgį?
Tiksliausiai oro slėgį padangose galima pamatuoti dar nepradėjus automobiliu važiuoti, kol padangos dar šaltos. Kai su automobiliu pavažinėjama, tai slėgis dėl padangų įšilimo truputį pakyla ir matavimo rodmenys nebebus tokie tikslūs.
Tai galima padaryti manometru, kuris gali būti įmontuotas pompoje (arba specialiame aparate degalinėje). Taip pat galima vizualiai įvertinti, ar padangoje slėgis ne per mažas.
Reikiamas padangų slėgis paprastai nurodomas vairuotojų durelių vidinėje pusėje, ant kuro bako dangtelio arba automobilio vartotojo vadove.
Kai kurie automobiliai turi elektroninius padangų slėgio daviklius, todėl apie per mažą slėgį informuojama vairuotojo skydelyje.
Tinkamai pripūstos padangos ne tik tolygiai dėvėsis, užtikrins tinkamą stabdymo kelią, bet ir sumažins degalų sąnaudas.
Kaip patikrinti padangų protektorių?
Padangų protektorius (griovelių gylis) žiemą turi būti ne mažesnis nei 3 milimetrai, vasarą – 1,6 mm.
Gylį galima patikrinti specialiu matuokliu, slankmačiu arba tiesiog liniuote. Taip pat – nuvykus į padangų servisą.
Verta žinoti, kad padangų protektoriaus gylis matuojamas ten, kur protektorius susidėvėjęs labiausiai.
Atkreipkite dėmesį, kad padangų protektoriaus gylis ne visada parodo tikrąją padangų būklę. Jei jos naudojamos 5 ar net 10 metų, jų guma gali būti visiškai sukietėjusi ir praradusi reikiamas savybes. Tokiomis padangos važiuoti taip pat nesaugu.
Kaip patikrinti padangų būklę vizualiai?
Patikrinti padangų būklę vizualiai yra nesunku. Tiesiog esant geram apšvietimui reikia įdėmiai peržiūrėti kiekvieną padangą. Taip matysime ar padanga nesuskeldėjusi, ar nėra gumbų, įstrigusių elementų (varžtų, vinių ar pan.).
Taip pat būtina patikrinti ar padangos yra vienodos: tos pačios automobilio ašies padangos turi būti vienodos.
Kaip patikrinti ar padangos tinkamos sezonui?
Ar padangos tinkamos sezonui, galite patikrinti vizualiai pažiūrėdami, kas užrašyta ant padangos šono. Padangos turi atitikti sezoną, kuriuo automobilis yra eksploatuojamas.
Žiemines padangas leidžiama naudoti ir vasarą, tačiau dygliuotų – ne. Universalias padangas leidžiama naudoti tiek žiemą, tiek vasarą.
M+S – žymimos padidinto pravažumo padangos (Mud+Snow). Dažnai šis žymėjimas klaidingai vertinamas kaip universalių padangų požymis, nes teisės aktai leidžia naudoti tokias padangas žiema neatsižvelgiant į sezoniškumą. Tačiau ši teisinė spraga kartais prasilenkia su gamintojų rekomendacijomis. Juo žymimos dauguma žieminių padangų net ir dygliuotos, kuriomis vasarą važinėti draudžia kelių eismo taisyklės. Universalios padangos kuriomis galima važinėti visus metus ne visuomet turi šį žymėjimą. Ir žinoma, kad vasarinės padangos su šiuo užrašu nėra saugios važiuoti šaltuoju metu laiku.
Turėtumėte žinoti, kad:
- “M+S” žymėjimą turi visos žieminės padangos! Net dygliuotos!
- “M+S” žymi padidinto pravažumo padangas(MUD + SNOW);
- Visos tikros žieminės padangos papildomai žymimos SNAIGĖS KALNO FONE LOGOTIPU 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake). Šiuo žymėjimu dažnai pažymimos ir tikros universalios padangos.
Būtina patikrinti ar tiesūs ratlankiai
Jei vasarinės padangos jau sumontuotos ant ratlankių, vertėtų pasitikrinti, ar ratlankiai tiesūs, ir juos subalansuoti. Taip bus užtikrinta, kad kelyje vairuotojas nejus papildomų vibracijų.
Kaip patikrinti ar padanga ne per sena?
Vizualiai gerai atrodanti padanga gali būti nebetinkama naudoti, jei ji per sena. Su amžiumi padangos guma sukietėja ir ta tampa pavojinga stabdyti, daryti posūkius.
Jei vairuotojas nepamena, kokio senumo jo turimos padangos, tą nustatyti galima radus ant padangos šono esančius keturis skaičius, apibrėžtus plona linija. Pirmi du skaičiai reiškia savaitę, kada padanga buvo pagaminta, paskutiniai du – metus.
Pavyzdžiui, skaičius 3112 reiškia, kad ji pagaminta 2012 m. pirmą rugpjūčio savaitę.
Jeigu padangos tokios senos, kad buvo pagamintos iki 2000-ųjų, jos bus pažymėtos tik trimis skaičiais: pirmi du nurodys savaitę, kada padanga pagaminta, paskutinis – metus. Pavyzdžiui, 189 skaičius reiškia, kad padanga pagaminta 1999 metų 18-ą savaitę.
Tikrai nereikėtų naudoti senesnių, nei 10 metų amžiaus padangų.
Kuo rizikuojate važiuodami netinkamomis padangomis?
Pagal administracinių teisės pažeidimų (ATP) kodeksą, transporto priemonių vairavimas, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, užtraukia nuo 28 iki 43 eurų baudą.
Patekę su tokiomis padangos į eismo įvykį, rizikuojate negauti draudimo išmokos. Beje, tai galioja tiek užsakius privalomąjį vairuotojų civilinės draudimą, tiek KASKO draudimą.