Klaidos, kurias daro vairuojantys automobilį su mechanine greičių dėže
Yra keletas klaidų, kurias dažnai daro vairuotojai, vairuojant automobilį su mechanine greičių dėže. Pažiūrėkime kokios tos klaidos ir kaip jų išvengti.
Pagrindinės klaidos
Galime išskirti kelias pagrindines klaidas, kurias daro net patyrę vairuotojai vairuojantys automobilį su mechanine greičių dėže, tai:
- Rankos laikymas ant pavarų perjungimo svirties.
- Sankabos pedalo spaudimas.
- Kojos laikymas ant sankabos pedalo.
- Pavarų perjungimas be sankabos.
- Neteisingas pavarų perjungimas.
- Stovėjimas su įjungta pavara.
- Stovėjimas įkalnėje maigant sankabą.
- Smarkus akceleratoriaus spaudimas esant žemiems sūkiams.
Norint vairuoti automobilį su mechanine greičių dėže efektyviai ir saugiai, svarbu vengti šių klaidų. Vengdami šių klaidų užtikrinsite savo ir kitų eismo dalyvių saugumą bei išvengsite nereikalingų gedimų automobilio greičių dėžėje.
Rankos laikymas ant pavarų perjungimo svirties
Važiuodami automobiliu, kartais vairuotojai laiko ranką ant pavarų perjungimo svirties. Tai gali būti patogu, tačiau nerekomenduojama. Kai ranka yra ant mechaninės pavarų dėžės svirties, tai sukelia papildomą apkrovą pavarų perjungimo mechanizmui.
Be to, tai gali sukelti vibraciją ir greičiau padaryti įtaką pavarų perjungimo mechanizmui. Todėl rekomenduojama abi rankas laikyti ant vairo, o pavaras perjungti tik tuo metu, kai tai yra būtina.
Sankabos pedalo spaudimas
Vairuojant automobilį su mechanine greičių dėže, svarbu teisingai naudoti sankabos pedalą. Sankabos pedalą reikia spausti tik tuo metu, kai jungiame pavarą, o po to jį iškart atleisti. Dažnai vairuotojai laiko įspaustą sankabos pedalą, kai stovi prie šviesoforo ar laukia eilės.
Tačiau tai yra žalinga sankabai, nes įspaustas sankabos pedalas ir išminamasis guolis dirba be reikalo, dėl ko jie greičiau dyla. Rekomenduojama sankabos pedalą spausti tik tuo metu, kai tikrai reikia keisti pavarą, ir po to jį iškart atleisti.
Kojos laikymas ant sankabos pedalo
Net jei važiuojant tenka dažnai perjunginėti pavaras, nevertėtų koja nuolat liesti sankabos pedalo. Nors apie tai kalba visi vairavimo instruktoriai, šis blogas įprotis toliau išlieka vienas iš gajausių.
Laikant koją ant sankabos pedalo, jos diskai gali būti ne pilnai susilietę, o bet koks tarpelis šiame sudėtingame mazge reiškia nereikalingą trintį ir trumpėjantį eksploatacijos laikotarpį. Išmynimo guoliui taip pat gali tekti atlikti nereikalingą darbą, todėl trumpės ir jo resursas.
Pavarų perjungimas be sankabos
Tai skamba gana keistai, tačiau yra vairuotojų, kurie tai daro. Paprastai tai pasitaiko pradedantiesiems vairuotojams arba tiems, kurie vairavo automobilį su automatine pavarų dėže. Jie perjungia pavaras nespausdami sankabos pedalo. Tai padarius galima išgirsti garsų knarkimą, kuris greitai primena padarytą klaidą.
Pavaras perjungiant be sankabos, pavarų dėžė patiria didžiulę apkrovą, o dažnai kartojant šį „pratimą“, jis tiesiog nepavyksta. Žinoma, galite taip pavaras persijungti be būdingo čaižaus garso, tačiau tam reikia labai gerai pažinti savo automobilį ir pajusti, kada apsisukimai atitinka norimą pavarą.
Neteisingas pavarų perjungimas
Tai dažnai atsitinka, jei svyruoklė yra laisva ir pavarų svirtyje yra didelis laisvumas. Tokiu atveju bandydamas stabdyti varikliu, vairuotojas vietoj trečiosios pavaros gali netyčia įsijungti pirmą.
Važiuojant ketvirta pavara automobilio ratai sukasi daug greičiau, nei leidžia maksimalus apsisukimų skaičius, kai įjungiama pirmoji pavara. Atleidus sankabą, variklis priverstas sulėtinti greitį, tačiau kai neteisingas pavarų perjungimas įvyksta staiga, gali būti pažeista ne tik pavarų dėžė ir sankaba, bet ir pats variklis.
Neteisingai perjunginėjant pavaras, sugenda svarbūs mašinos komponentai. Kai automobilis smarkiai sumažina greitį, gali paveikti judėjimo trajektoriją ir sukelti avarinę situaciją (ypač slidžiame kelyje).
Stovėjimas su įjungta pavara
Kita dažna vairuotojų daroma klaida yra stovėjimas su įjungta pavara. Tai reiškia, kad tuo metu yra nuspausta sankaba ir dažnai paliekama įjungta pirma pavara. Toks elgesys yra nesaugus ir gali būti žalingas sankabai bei jos išminamajam guoliui.
Geriausia yra sustojus įjungti laisvą pavarą ir stovėti tik nuspaudus stabdžio pedalą. Tai sumažins apkrovą sankabai ir išminamajam guoliui bei padidins automobilio saugumą.
Stovėjimas įkalnėje maigant sankabą
Šiuo veiksmu daroma žala suprantama daugumai vairuotojų, tačiau vis dar yra tokių, kurie nevengia taip elgtis. Automobilį vienoje vietoje jie išlaiko žaisdami su sankaba ir akceleratoriumi, tačiau taip tik degina sankabos diskų paviršių.
Prispaudžiamojo disko ir smagračio sukimosi greičiai nesuvienodėja, todėl trintis yra itin didelė.
Racionalesnis sprendimas tokiu atveju yra laikyti nuspaustą stabdžių pedalą. Pajudėjimas iš vietos nesudėtingas: jei įkalnė nedidelė tereikia tiesiog perkelti dešinę koją ant akceleratoriaus tuo pat metu palengvinant sau užduotį ir prieš startą atleidžiant sankabą.
Jei sustojote stačioje įkalnėje, o gale įsitaisė kitas automobilis, geriau pasinaudoti stovėjimo stabdžiu. Principas toks pat – rankinio svirtį atleisti tik tuomet, kai pajuntame, kai sankaba jau sukimba, o automobilis tarsi nori nuo jūsų pabėgti.
Vairuotojams, kurie nėra to darę arba spėjo pamiršti išmoktas vairavimo mokyklos pamokas patartina tai pasipraktikuoti lygioje vietoje.
Smarkus akceleratoriaus spaudimas esant žemiems sūkiams
Jei įjungęs šeštą pavarą važiuojate 70 km/val. greičiu, ne pati geriausia mintis yra spausti akceleratorių iki dugno. Norėdamas kaip įmanoma greičiau įsibėgėti tokiu atveju tik varginate variklį, kadangi perdavimo skaičius tam nėra tinkamas.
Tokiais atvejais patartina nepatingėti ir įjungti žemesnę pavarą. Esant poreikiui galite jungti į antrą pavarą, o vėliau aukštindami – kai kurias praleisti. Svarbiausia, kad perjungtumėte pavaras esant tinkamiems variklio sūkiams.
Kokia yra geriausia praktika stovint su mechanine greičių dėže?
Geriausia praktika stovint su mechanine greičių dėže yra jungti laisvą (neutralią) pavarą ir nuspausti stabdžio pedalą. Tai sumažina apkrovą sankabai ir išminamajam guoliui, taip pat pagerina automobilio saugumą.
Stovint su įjungta pavara (pvz., pirma arba bet kuria kita pavara), kartu būna nuspausta ir sankaba, tai sukelia papildomą apkrovą sankabos sistemai. Ir tai gali sukelti gedimus sankabos mechanizme ir greičiau padaryti įtaką sankabos išminamajam guoliui.
Stovint su laisva pavara ir nuspaudus stabdžio pedalą, automobilis bus stabilus ir saugus. Tai taip pat palengvins pereinamąjį momentą, kai vėl pradedate judėti, nes jums tereikės atleisti stabdžio pedalą, įjungti tinkamą pavarą ir palaipsniui atleisti sankabos pedalą.
Svarbu prisiminti, kad stovint ant kalvos arba esant nuolydžiui, geriau naudoti rankinį stabdį, kad automobilio sankaba nebūtų apkrauta.
Tačiau jei naudojate rankinį stabdį, geriausia yra laikyti kartu įjungtą laisvą pavarą.
Kokia yra tinkama praktika stovint su automatine greičių dėže?
Stovint su automatinės greičių dėžės automobiliu, tinkama praktika yra ši:
Nuspauskite stabdžio pedalą: Prieš sustabdant automobilį, nuspauskite stabdžio pedalą, kad sustabdytumėte jį saugiai.
Perjunkite į parkavimo režimą (P): Automatinės greičių dėžės automobiliuose yra parkavimo režimas, kuris užtikrina, kad automobilis yra saugiai užfiksuotas ir nejudės. Perjunkite greičių dėžės svirtį į “P” (parkavimo) poziciją. Tai užtikrins, kad automobilis nejudės, kol jums to nereikės.
Atleiskite stabdžio pedalą: Kai esate parkavimo režime (P), atleiskite stabdžio pedalą. Tai leis automobiliui likti stovinčiam, bet leis varikliui veikti ir išvengti perkaitimo.
Jei reikia, naudokite rankinį stabdį: Jei stovite ant kalvos arba nuolydžio vietoje, geriau naudoti rankinį stabdį (arba elektrinį stabdį, jei jis yra įmontuotas). Tai padės išlaikyti automobilį stabilioje padėtyje ir sumažins apkrovą automatinės greičių dėžės sistemai.
Svarbu prisiminti, kad kiekvienas automobilio modelis gali turėti šiek tiek skirtingą automatinės greičių dėžės valdymo būdą. Todėl visada rekomenduojama pasikonsultuoti su automobilių specialistu arba atidžiai perskaityti automobilio instrukcijas, kad būtumėte tikri dėl konkrečių veiksmų, kuriuos reikia atlikti stovint su automatinės greičių dėžės automobiliu.