Kuom skiriasi greičio matuokliai (radarai)?

Šiuo metu Lietuvoje greičio viršijimas yra viena pagrindinių eismo įvykių priežasčių, ypač skaudžiuose eismo įvykiuose. 2024 m. statistika rodo, kad greičio viršijimas arba saugaus greičio nepasirinkimas yra tiesiogiai susiję su daugiau nei 50% visų eismo įvykių, kuriuose buvo sužeisti arba žuvo žmonės. Kelių eismo pažeidėjus fiksuoja automobilių važiavimo greičio kontrolės sistemos. Šių prietaisų pagalba yra bandoma sudrausminti vairuotojus, kurie mėgsta pažeidinėti taisykles ir nesilaiko greičio ribojimų. Peržvelkime juos ir jų skirtumus.

Kuom skiriasi greičio matuokliai (radarai)

Greičio kontrolės sistemos

Mieste eismo saugumui užtikrinti taikoma kompleksinių priemonių visuma, kurių svarbi dedamoji dalis yra ir stacionarios pažeidimų fiksavimo sistemos padedančios užtikrinti pažeidimų fiksavimą ar jų skaičiaus sumažinimą.

Šiuo metu Lietuvoje veikia pagrindinės greičio kontrolės sistemos:

  • Greičio kontrolė šviesoforais;
  • Sektoriniai greičio matuokliai (Vidutinio greičio matuokliai);
  • Hibridiniai greičio matuokliai;
  • Stacionarūs greičio matuokliai;
  • Mobilieji greičio matuokliai.
  • La­ze­ri­niai ran­ki­niai grei­čio ma­tuok­liai.
Greičio kontrolė šviesoforais

Greičio kontrolė šviesoforais

Greičio kontrolė šviesoforais atliekama papildomo prietaiso, susiejamo su sankryžos valdymo įranga. Toks prietaisas veikia Doplerio efektu ir siunčiant radijo signalą fiksuoja transporto priemonių judėjimo kryptį bei greitį. Sistemai užfiksavus nustatytą greitį viršijusią transporto priemonę yra įjungiamas raudonas šviesoforo signalas.

Vykdant pažeidimų kontrolę greičio matuokliais fiksuojamo pažeidimo tipas priklauso ne tik nuo pačio įrenginio techninių parametrų, tačiau ir nuo jo įrengimo vietos.

Šie įrenginiai turi skirtingas funkcijas. Visi įrenginiai fiksuoja leistino greičio pažeidimus, bet tik keli iš jų užtikrina A juostos kontrolę, mobiliųjų telefonų naudojimo, o dar kiti raudono šviesoforo signalo pažeidimų fiksavimą.

Sektoriniai greičio matuokliai (Vidutinio greičio matuokliai)

Sektoriniai greičio matuokliai (Vidutinio greičio matuokliai)

Sektoriniai greičio matuokliai kitaip vadinami vidutinio greičio matuokliais, fiksuoja vidutinį automobilio greitį tam tikroje kelio atkarpoje.

Radarai yra sumontuoti po du, vienas kelio atkarpos pradžioje, o antras pabaigoje. Kai vairuotojas važiuoja keliu, kuriame yra šie matuokliai, tai pirmasis radaras užfiksuoja automobilio valstybinius numerius ir tikslų laiką kada vairuotojas pravažiavo pro jį. Antrasis radaro matuoklis taip pat fiksuoja transporto priemonės valstybinius numerius ir tikslų laiką. Pravažiavus antrąjį radarą yra apskaičiuojamas vidutinis transporto priemonės greitis, kuriuo ji pravažiavo visą kelio atkarpą nuo pradžios iki pabaigos.

Sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai fotografuoja automobilį įvažiuojant į ruožą bei išvažiuojant iš jo. Jie turi po dvi kameras, bei du laikrodžius. Viena kamera atpažįsta numerius, o kita fiksuoja bendrą vaizdą. Be to, dėl papildomo apšvietimo, jos puikiai identifikuoja numerius tamsoje. Du autonominiai laikrodžiai greičio matavimo sistemai reikalingi tam, kad ji būtų itin tiksli – nes pagal nustatytą įvažiavimo į matavimo zoną ir išvažiavimo iš jos laiką apskaičiuojamas vidutinis greitis.

Jeigu vairuotojas viršijo leistiną greitį, tai automatiškai greičio matuoklio apskaičiuotas vidutinis greitis bus didesnis nei leidžiamas toje kelio atkarpoje. Viršijus vidutinį leistiną greitį vairuotojui yra automatiškai išrašomas protokolas ir skiriama nuobauda už tai.

Beje, didžiausias leidžiamas ir tikrasis vidutinis greitis nėra vienodi. Pavyzdžiui, jei yra 4873 metrų atkarpa, kur sistemos stebimame ruože leidžiama važiuoti 90 km/val. greičiu, tai pagal apskaičiavimą, kad nepažeisti Kelių eismo taisyklių, vidutinis greitis šioje dalyje turi būti ne didesnis nei 88 km/val. Tai reiškia, kad šią atkarpą galima įveikti ne greičiau nei per 3 min. 19,35 sek.

636 Automatinė eismo kontrolė (Kelio ruožas, kuriame įrengti stacionarūs (nekilnojami) nustatyto greičio režimo ar kitus pažeidimus fiksuojantys automatiniai prietaisai)
Kelio ženklas 636. Automatinė eismo kontrolė (Kelio ruožas, kuriame įrengti stacionarūs (nekilnojami) nustatyto greičio režimo ar kitus pažeidimus fiksuojantys automatiniai prietaisai)

Vairuotojai apie greičio matavimo prietaisus yra perspėjami įspėjamaisiais kelio ženklais

Prieš kiekvieną sektorinių/vidutinio greičio matuoklių kelio ruožo pradžią yra įspėjamasis kelio ženklas, kuris praneša vairuotojui apie tai, jog šiame kelio ruože yra matuojamas vidutinis greitis. Taip pat ženklas informuoja apie visą šio ruožo atstumą metrais, pvz.: 4800 m.

Kokiose vietose įrengiami sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai?

Vietos, kuriose jau yra ir dar atsiras nauji sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai, pasirinktos neatsitiktinai. Reikšmę turi nelaimingų įvykių skaičius, eismo intensyvumas, kiti parametrai.

Pamatyti, kuriose vietose yra ir bus sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai, galima sudarytame matuoklių žemėlapyje. Jį pamatyti galite paspaudę  šią nuorodą.

Hibridiniai greičio matuokliai

Hibridiniai greičio matuokliai

Sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai būna skirtingų tipų ir turi skirtingas funkcijas, todėl gali fiksuoti ne tik vidutinį transporto priemonių greitį bei jų valstybinius numerius. Dar vienas tokių radarų tipas yra vadinamas hibridiniu greičio matuokliu.

Šis matuoklių tipas gali fiksuoti valstybinius numerius, matuoti vidutinį greitį, o taip pat jis gali fiksuoti momentinį transporto priemonių greitį ir neleistinus manevrus.

Stacionarūs greičio matuokliai

Stacionarūs greičio matuokliai

Įprastas stacionarusis greičio matuoklis (dar vadinamas inkilu) fiksuoja momentinį greitį – vienas blykstelėjimas, ir lekiančio automobilio greitis jau nuotraukoje. Be to, tokie matuokliai vairuotojus įamžina tik viršijusius greitį.

Pamatyti, kuriose vietose yra stacionarūs greičio matuokliai, galima sudarytame matuoklių žemėlapyje. Jį pamatyti galite paspaudę  šią nuorodą.

Kad artėjate prie stacionaraus greičio matuoklio, jus informuos įspėjamasis kelio ženklas.

Stacionarių greičio matavimo bei kitų pažeidimų fiksavimo priemonės

Stacionarių greičio matavimo bei kitų pažeidimų fiksavimo priemonės

Kai kurie stacionarūs greičio matuokliai yra modernesni nei paprasti „inkilai“, jie turi daug daugiau galimybių ir gali fiksuoti daug daugiau įvairių pažeidimų.

Jų įranga fiksuoja ar transporto priemonės turi galiojančią techninę apžiūrą, civilinės atsakomybės draudimą, ar vairuotojai yra sumokėję kelių mokesčius, o nustačius pažeidimus, ši įranga perduoda informaciją į Administracinių nusižengimų registrą.

Mobilieji greičio matuokliai

Mobilieji greičio matuokliai

Mobilieji (trikojai) greičio matuokliai „PoliScan FM1“ – tai lazeriniai greičio matavimo prietaisai, kurie naudojami transporto priemonių leistino greičio viršijimui fiksuoti. Šie matuokliai vairuotojų yra praminti „trikojais“, kadangi yra mobilūs, lengvai ir greitai pastatomi, bei stovi ant trijų kojų.

Pa­ruoš­ti tri­ko­jį dar­bui policijos pareigūnui už­trun­ka apie 15 mi­nu­čių: nu­sta­to­ma GPS vie­ta, su­ve­da­mi eis­mo juos­tų plo­čiai bei su­re­gu­liavimas, kad tiks­liai bū­tų užfik­suo­ja­mi au­to­mo­bi­lių nu­me­riai.

Tri­ko­jis grei­čio ma­tuok­lis grei­tį fik­suo­ja 50 met­rų at­stu­mu. Nuo 75 met­rų pra­de­da ma­tuo­ti au­to­mo­bi­lio grei­tį, o nuo 50 met­rų – už­fik­suo­ja. Tri­ko­jis fik­suo­ja ke­lias eis­mo juos­tas iš abie­jų pu­sių. Ga­li už­fik­suo­ti iš­kart ke­le­tą au­to­mo­bi­lių. Vie­nu me­tu ga­li fik­suo­ti net 6 ke­lio juos­tas.

Mobilieji greičio matuokliai nėra žymimi informaciniais ženklais.

O bau­da už grei­čio vir­ši­ji­mą nu­si­žen­gu­sį­jį pa­sie­kia grei­tai. 

Ar mobilieji greičio matuokliai būna paslėpti?

Vie­tos, ku­rio­se sto­vi mobilusis greičio „trikojis“ ma­tuok­lis, ati­džiai pa­ren­ka­mos. Dažniausiai jie statomi ava­rin­go­se vie­to­se, kur jau yra įvy­kę ava­ri­jų, vie­to­se, ku­rio­se ga­li bū­ti pa­žei­di­mų, tokių kaip greičio viršijimas, taip pat ten kur di­de­li srau­tai au­to­mo­bi­lių, pa­gal pi­lie­čių skun­dus, bei kur greičio kontrolė vykdoma prevenciškai. Toks matuoklis gali būti pastatytas net vidutinio greičio matavimo ruože, nes jis fiksuoja momentinį tuo metu važiuojamo automobilio greitį.

Ne visur mobilūs greičio matuokliai gali būti statomi ten, kur prašo žmonės, mat vieta taip pat turi atitikti tinkamam įrangos darbui reikiamus kriterijus. „Trikojų“ negalima statyti gyvenamosiose zonose, ten, kur yra laikinieji kelio ženklai, ar negalima statyti dėl kelio savybių, pavyzdžiui, toje vietoje yra posūkis ar prastas matomumas, todėl neatitinka atstumo reikalavimų. Greičio matuokliai iš tiesų gali stovėti bet kuriame kelyje ir bet kurioje vietoje, kuri atitinka darbui reikalingas sąlygas.

Nors ne­re­tai žmo­nės pik­ti­na­si, kad ma­tuok­liai pa­slėp­ti, kad va­žiuo­da­mi ne­pas­te­bi „tri­ko­jo“ ma­tuok­lio, ta­čiau taip tik­rai nė­ra. „Tri­ko­jai“ bū­na pa­sta­ty­ti aki­vaiz­džiai, nie­kur ne­pas­lėp­ti, tačiau siekiant kuo mažiau blaškyti vairuotojų dėmesį, jie iš tiesų nestatomi prie pat kelio. Vairuotojai visada atkreipia dėmesį į matuoklius, nukreipia žvilgsnį nuo kelio ir taip išsiblaško. Dėl to kartais greičio matuoklis pastatomas taip, kad pažeidimus fiksuoja „stebėdamas“ ne atvažiuojantį, o nuvažiuojantį transportą. Tokia taktika naudojama prevenciškai, kad vairuotojai įprastų, jog leistinu greičiu reikia važiuoti ne tik pamačius greičio matuoklį, kurį pravažiavus vėl didinamas greitis, tačiau visą laiką. Policijos pareigūnai su ci­vi­li­niu au­to­mo­bi­liu vi­sa­da sto­vi ša­lia. Reg­la­men­to, ko­kiu at­stu­mu sto­vė­ti nė­ra, tie­siog jie stov­i taip, kad ma­ty­tų apa­ra­tą. Taip pat ma­tuok­lis yra fil­muo­ja­mas dėl sau­gu­mo. Jei kar­tais pa­si­tai­ky­tų van­da­liz­mo at­ve­jų.

La­ze­ri­niai ran­ki­niai grei­čio ma­tuok­liai

La­ze­ri­niai ran­ki­niai grei­čio ma­tuok­liai

Ne vi­sur ir ne vi­sa­da po­li­ci­nin­ko dar­bą ga­li pa­leng­vin­ti sta­cio­na­rus grei­čio ma­tuok­lis, dėl to policijos pareigūnai turi la­ze­ri­nius rankinius grei­čio ma­tuok­lius.

Lazeriniai greičio matuokliai yra su kamera, dėl to aparatas tiek filmuoja, tiek fotografuoja, taip pat puikiai priartina. Šis aparatas priartinęs mašiną seka, filmuoja ir tikrai pareigūnas nėra įpareigotas iškart jus stabdyti, nes yra tiek filmavimo, tiek fotografavimo funkcija, viskas lieka atmintyje. Ši įranga greičio viršytojus ar telefonu kalbančius gali užfiksuoti net už pusantro kilometro, o vaizdo įrašai yra išsaugomi. Filmavimo galimybė leidžia filmuoti net saugos diržų dėvėjimą.

Jie naudojami ten, kur ne­ga­lima pa­sta­ty­ti tri­ko­jo, pavyzdžiui, tri­ko­jis ne­ga­li bū­ti nau­do­ja­mas gy­ve­na­mo­sio­se zo­no­se, kur yra grei­čio ri­bo­ji­mas 20 km/val., tai to­kia­me ruo­že ma­tuo­ja­mas greitis ran­ki­niu bū­du su la­ze­riu.

Nepamirškite

Kiekvienam vairuotojui, kuris važiuoja su transporto priemone pagal Kelių eismo taisykles, papildoma kontrolė neturi reikšmės. Važiuokite leistinu greičiu ir už nieką mokėti nereikės. Tačiau jei lekiate, pažeidžiate Kelių eismo taisykles – dėl to galite sulaukti atsakomybės.


Baudos už KET pažeidimus

Kelių eismo taisyklės

Post Navigation

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.