Kuom skiriasi greičio matuokliai (radarai)?
Šiuo metu Lietuvoje greičio viršijimas yra viena pagrindinių eismo įvykių priežasčių, ypač skaudžiuose eismo įvykiuose. 2024 m. statistika rodo, kad greičio viršijimas arba saugaus greičio nepasirinkimas yra tiesiogiai susiję su daugiau nei 50% visų eismo įvykių, kuriuose buvo sužeisti arba žuvo žmonės. Kelių eismo pažeidėjus fiksuoja automobilių važiavimo greičio kontrolės sistemos. Šių prietaisų pagalba yra bandoma sudrausminti vairuotojus, kurie mėgsta pažeidinėti taisykles ir nesilaiko greičio ribojimų. Peržvelkime juos ir jų skirtumus.
Greičio kontrolės sistemos
Mieste eismo saugumui užtikrinti taikoma kompleksinių priemonių visuma, kurių svarbi dedamoji dalis yra ir stacionarios pažeidimų fiksavimo sistemos padedančios užtikrinti pažeidimų fiksavimą ar jų skaičiaus sumažinimą.
Šiuo metu Lietuvoje veikia pagrindinės greičio kontrolės sistemos:
- Greičio kontrolė šviesoforais;
- Sektoriniai greičio matuokliai (Vidutinio greičio matuokliai);
- Hibridiniai greičio matuokliai;
- Stacionarūs greičio matuokliai;
- Mobilieji greičio matuokliai.
- Lazeriniai rankiniai greičio matuokliai.
Greičio kontrolė šviesoforais
Greičio kontrolė šviesoforais atliekama papildomo prietaiso, susiejamo su sankryžos valdymo įranga. Toks prietaisas veikia Doplerio efektu ir siunčiant radijo signalą fiksuoja transporto priemonių judėjimo kryptį bei greitį. Sistemai užfiksavus nustatytą greitį viršijusią transporto priemonę yra įjungiamas raudonas šviesoforo signalas.
Vykdant pažeidimų kontrolę greičio matuokliais fiksuojamo pažeidimo tipas priklauso ne tik nuo pačio įrenginio techninių parametrų, tačiau ir nuo jo įrengimo vietos.
Šie įrenginiai turi skirtingas funkcijas. Visi įrenginiai fiksuoja leistino greičio pažeidimus, bet tik keli iš jų užtikrina A juostos kontrolę, mobiliųjų telefonų naudojimo, o dar kiti raudono šviesoforo signalo pažeidimų fiksavimą.
Sektoriniai greičio matuokliai (Vidutinio greičio matuokliai)
Sektoriniai greičio matuokliai kitaip vadinami vidutinio greičio matuokliais, fiksuoja vidutinį automobilio greitį tam tikroje kelio atkarpoje.
Radarai yra sumontuoti po du, vienas kelio atkarpos pradžioje, o antras pabaigoje. Kai vairuotojas važiuoja keliu, kuriame yra šie matuokliai, tai pirmasis radaras užfiksuoja automobilio valstybinius numerius ir tikslų laiką kada vairuotojas pravažiavo pro jį. Antrasis radaro matuoklis taip pat fiksuoja transporto priemonės valstybinius numerius ir tikslų laiką. Pravažiavus antrąjį radarą yra apskaičiuojamas vidutinis transporto priemonės greitis, kuriuo ji pravažiavo visą kelio atkarpą nuo pradžios iki pabaigos.
Sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai fotografuoja automobilį įvažiuojant į ruožą bei išvažiuojant iš jo. Jie turi po dvi kameras, bei du laikrodžius. Viena kamera atpažįsta numerius, o kita fiksuoja bendrą vaizdą. Be to, dėl papildomo apšvietimo, jos puikiai identifikuoja numerius tamsoje. Du autonominiai laikrodžiai greičio matavimo sistemai reikalingi tam, kad ji būtų itin tiksli – nes pagal nustatytą įvažiavimo į matavimo zoną ir išvažiavimo iš jos laiką apskaičiuojamas vidutinis greitis.
Jeigu vairuotojas viršijo leistiną greitį, tai automatiškai greičio matuoklio apskaičiuotas vidutinis greitis bus didesnis nei leidžiamas toje kelio atkarpoje. Viršijus vidutinį leistiną greitį vairuotojui yra automatiškai išrašomas protokolas ir skiriama nuobauda už tai.
Beje, didžiausias leidžiamas ir tikrasis vidutinis greitis nėra vienodi. Pavyzdžiui, jei yra 4873 metrų atkarpa, kur sistemos stebimame ruože leidžiama važiuoti 90 km/val. greičiu, tai pagal apskaičiavimą, kad nepažeisti Kelių eismo taisyklių, vidutinis greitis šioje dalyje turi būti ne didesnis nei 88 km/val. Tai reiškia, kad šią atkarpą galima įveikti ne greičiau nei per 3 min. 19,35 sek.
Vairuotojai apie greičio matavimo prietaisus yra perspėjami įspėjamaisiais kelio ženklais
Prieš kiekvieną sektorinių/vidutinio greičio matuoklių kelio ruožo pradžią yra įspėjamasis kelio ženklas, kuris praneša vairuotojui apie tai, jog šiame kelio ruože yra matuojamas vidutinis greitis. Taip pat ženklas informuoja apie visą šio ruožo atstumą metrais, pvz.: 4800 m.
Kokiose vietose įrengiami sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai?
Vietos, kuriose jau yra ir dar atsiras nauji sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai, pasirinktos neatsitiktinai. Reikšmę turi nelaimingų įvykių skaičius, eismo intensyvumas, kiti parametrai.
Pamatyti, kuriose vietose yra ir bus sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai, galima sudarytame matuoklių žemėlapyje. Jį pamatyti galite paspaudę šią nuorodą.
Hibridiniai greičio matuokliai
Sektoriniai/vidutinio greičio matuokliai būna skirtingų tipų ir turi skirtingas funkcijas, todėl gali fiksuoti ne tik vidutinį transporto priemonių greitį bei jų valstybinius numerius. Dar vienas tokių radarų tipas yra vadinamas hibridiniu greičio matuokliu.
Šis matuoklių tipas gali fiksuoti valstybinius numerius, matuoti vidutinį greitį, o taip pat jis gali fiksuoti momentinį transporto priemonių greitį ir neleistinus manevrus.
Stacionarūs greičio matuokliai
Įprastas stacionarusis greičio matuoklis (dar vadinamas inkilu) fiksuoja momentinį greitį – vienas blykstelėjimas, ir lekiančio automobilio greitis jau nuotraukoje. Be to, tokie matuokliai vairuotojus įamžina tik viršijusius greitį.
Pamatyti, kuriose vietose yra stacionarūs greičio matuokliai, galima sudarytame matuoklių žemėlapyje. Jį pamatyti galite paspaudę šią nuorodą.
Kad artėjate prie stacionaraus greičio matuoklio, jus informuos įspėjamasis kelio ženklas.
Stacionarių greičio matavimo bei kitų pažeidimų fiksavimo priemonės
Kai kurie stacionarūs greičio matuokliai yra modernesni nei paprasti „inkilai“, jie turi daug daugiau galimybių ir gali fiksuoti daug daugiau įvairių pažeidimų.
Jų įranga fiksuoja ar transporto priemonės turi galiojančią techninę apžiūrą, civilinės atsakomybės draudimą, ar vairuotojai yra sumokėję kelių mokesčius, o nustačius pažeidimus, ši įranga perduoda informaciją į Administracinių nusižengimų registrą.
Mobilieji greičio matuokliai
Mobilieji (trikojai) greičio matuokliai „PoliScan FM1“ – tai lazeriniai greičio matavimo prietaisai, kurie naudojami transporto priemonių leistino greičio viršijimui fiksuoti. Šie matuokliai vairuotojų yra praminti „trikojais“, kadangi yra mobilūs, lengvai ir greitai pastatomi, bei stovi ant trijų kojų.
Paruošti trikojį darbui policijos pareigūnui užtrunka apie 15 minučių: nustatoma GPS vieta, suvedami eismo juostų pločiai bei sureguliavimas, kad tiksliai būtų užfiksuojami automobilių numeriai.
Trikojis greičio matuoklis greitį fiksuoja 50 metrų atstumu. Nuo 75 metrų pradeda matuoti automobilio greitį, o nuo 50 metrų – užfiksuoja. Trikojis fiksuoja kelias eismo juostas iš abiejų pusių. Gali užfiksuoti iškart keletą automobilių. Vienu metu gali fiksuoti net 6 kelio juostas.
Mobilieji greičio matuokliai nėra žymimi informaciniais ženklais.
O bauda už greičio viršijimą nusižengusįjį pasiekia greitai.
Ar mobilieji greičio matuokliai būna paslėpti?
Vietos, kuriose stovi mobilusis greičio „trikojis“ matuoklis, atidžiai parenkamos. Dažniausiai jie statomi avaringose vietose, kur jau yra įvykę avarijų, vietose, kuriose gali būti pažeidimų, tokių kaip greičio viršijimas, taip pat ten kur dideli srautai automobilių, pagal piliečių skundus, bei kur greičio kontrolė vykdoma prevenciškai. Toks matuoklis gali būti pastatytas net vidutinio greičio matavimo ruože, nes jis fiksuoja momentinį tuo metu važiuojamo automobilio greitį.
Ne visur mobilūs greičio matuokliai gali būti statomi ten, kur prašo žmonės, mat vieta taip pat turi atitikti tinkamam įrangos darbui reikiamus kriterijus. „Trikojų“ negalima statyti gyvenamosiose zonose, ten, kur yra laikinieji kelio ženklai, ar negalima statyti dėl kelio savybių, pavyzdžiui, toje vietoje yra posūkis ar prastas matomumas, todėl neatitinka atstumo reikalavimų. Greičio matuokliai iš tiesų gali stovėti bet kuriame kelyje ir bet kurioje vietoje, kuri atitinka darbui reikalingas sąlygas.
Nors neretai žmonės piktinasi, kad matuokliai paslėpti, kad važiuodami nepastebi „trikojo“ matuoklio, tačiau taip tikrai nėra. „Trikojai“ būna pastatyti akivaizdžiai, niekur nepaslėpti, tačiau siekiant kuo mažiau blaškyti vairuotojų dėmesį, jie iš tiesų nestatomi prie pat kelio. Vairuotojai visada atkreipia dėmesį į matuoklius, nukreipia žvilgsnį nuo kelio ir taip išsiblaško. Dėl to kartais greičio matuoklis pastatomas taip, kad pažeidimus fiksuoja „stebėdamas“ ne atvažiuojantį, o nuvažiuojantį transportą. Tokia taktika naudojama prevenciškai, kad vairuotojai įprastų, jog leistinu greičiu reikia važiuoti ne tik pamačius greičio matuoklį, kurį pravažiavus vėl didinamas greitis, tačiau visą laiką. Policijos pareigūnai su civiliniu automobiliu visada stovi šalia. Reglamento, kokiu atstumu stovėti nėra, tiesiog jie stovi taip, kad matytų aparatą. Taip pat matuoklis yra filmuojamas dėl saugumo. Jei kartais pasitaikytų vandalizmo atvejų.
Lazeriniai rankiniai greičio matuokliai
Ne visur ir ne visada policininko darbą gali palengvinti stacionarus greičio matuoklis, dėl to policijos pareigūnai turi lazerinius rankinius greičio matuoklius.
Lazeriniai greičio matuokliai yra su kamera, dėl to aparatas tiek filmuoja, tiek fotografuoja, taip pat puikiai priartina. Šis aparatas priartinęs mašiną seka, filmuoja ir tikrai pareigūnas nėra įpareigotas iškart jus stabdyti, nes yra tiek filmavimo, tiek fotografavimo funkcija, viskas lieka atmintyje. Ši įranga greičio viršytojus ar telefonu kalbančius gali užfiksuoti net už pusantro kilometro, o vaizdo įrašai yra išsaugomi. Filmavimo galimybė leidžia filmuoti net saugos diržų dėvėjimą.
Jie naudojami ten, kur negalima pastatyti trikojo, pavyzdžiui, trikojis negali būti naudojamas gyvenamosiose zonose, kur yra greičio ribojimas 20 km/val., tai tokiame ruože matuojamas greitis rankiniu būdu su lazeriu.
Nepamirškite
Kiekvienam vairuotojui, kuris važiuoja su transporto priemone pagal Kelių eismo taisykles, papildoma kontrolė neturi reikšmės. Važiuokite leistinu greičiu ir už nieką mokėti nereikės. Tačiau jei lekiate, pažeidžiate Kelių eismo taisykles – dėl to galite sulaukti atsakomybės.