Vairavimo slidžiame kelyje principai ir taisyklės
Atėjus žiemai, gatvės pasidengia balta danga, ir vairavimas tampa nauju iššūkiu. Tai laikotarpis, kai vairuotojai turėtų prisiminti svarbiausius vairavimo slidžiame kelyje principus ir taisykles. Žiema suteikia puikią galimybę išbandyti savo vairavimo įgūdžius ir išmokti, kaip saugiai keliauti net ekstremaliomis oro sąlygomis. Taigi, kaip turėtume vairuoti žiemos metu, kad būtume saugūs patys ir nesukeltume avarinių situacijų?
Pagrindiniai vairavimo slidžiame kelyje principai:
- Įvertinti kelio dangos būklę.
- Įvertinti automobilio padangas.
- Laikytis didesnės, nei įprastai, distancijos nuo kitų transporto priemonių.
- Esant reikalui stabdyti labai švelniai.
- Nedaryti staigių judesių vairu ir akceleratoriaus pamina.
- Pasirinkti saugų greitį.
Prieš pradėdami važiuoti įvertinkite kelio dangos būklę
Pirmiausia labai svarbu įsitikinti, ar kelio danga yra slidi. Plika akimi nematydami ledo arba sniego, galima pamanyti, jog kelias tiesiog šlapias. Siekiant neapsigauti, patartina prieš išvažiuojant į judresnes gatves išbandyti automobilį stabdant. Vairo lengvumas, taip pat yra vienas iš požymių, kad ratų sukibimas su keliu yra prastas.
Tik įvertinę sukibimo su kelio danga lygį, priimsite sprendimą dėl tinkamiausio greičio, atstumo ir būsimų manevrų.
Gausiai sningant, vairuoti sudėtinga tampa dėl to, jog sunku tiksliai identifikuoti eismo sąlygas ir kelio dangos būklę, ypač jei esi nepažįstamoje teritorijoje. Pagrindinė grėsmė yra kelią dengiantis sniegas, kuris neleidžia matyti kelio dangos ir įvertinti, ar po juo susiformavęs ledas, ar tik puraus sniego sluoksnis.
Visada įvertinkite automobilio padangas
Žieminės padangos veikia kiek kitaip nei vasarinės. Jos minkštesnės, turi daugiau griovelių, todėl sukuria geresnį sukibimą su kelio danga.
Nereikėtų tikėti reklamomis ir manyti, jog su vieno ar kito gamintojo padangomis žiemišką kelią įveiksite net nesistengdami būti atidžiais. Padangos tikrai neišgelbės jei važiuosite pernelyg dideliu greičiu ar atlikinėsite pavojingus manevrus slidžiame kelyje.
Dar vienas svarbus faktorius yra padangų nusidėvėjimas. Kuo jos naujesnės, tuo patikimesnės. Automobilių vairuotojai labai dažnai klysta taupydami naujoms žieminėms padangoms. Reikia žinoti, kad senesnės, nusidėvėjusios padangos gali būti praradusios sukibimo savybes.
Būtina laikytis didesnės, nei įprastai, distancijos nuo kitų transporto priemonių
Nėra kito būdo žiemą vairuoti saugiai, kaip tik judėti lėčiau, tolygiai, vengti staigių manevrų ir išlaikyti pagarbų atstumą nuo kitų transporto priemonių. Tik tokiu atveju išvengsite ekstremalių situacijų ir nereikės rūpintis, kaip elgtis, kai automobilis ims slysti ar posūkyje taps nevaldomas.
Važiuojant slidžiu keliu, distancija tarp automobilių turi būti daugiau kaip du kartus didesnė negu važiuojant sausu keliu. Pavyzdžiui, jei jūs važiuojate 40 km/h greičiu, tai atstumas tarp jūsų ir priešais jus važiuojančio automobilio turėtų būti 80 m. (KET 126 p.)
Esant reikalui stabdyti reikia labai švelniai
Žiemą pasikeičia padangų sukibimo lygis ir pailgėja stabdymo kelias. Padangų sukibimas žiemos metu su kelio danga yra mažesnis ir mašinai sustoti reikia daugiau laiko. Todėl būtina įprasti anksčiau stabdyti.
Žiemos metu stabdymas priklauso nuo to, ar automobilyje yra ABS sistema. Transporto priemones, kuriose šios sistemos nėra, stabdyti reikia trumpais stabdžio pedalo paspaudimais. Taip neleidžiama ratams užsiblokuoti.
Naujesniuose automobiliuose, kuriuose yra ABS sistema, už mus tai padaro ji pati. Todėl stabdyti reikia vienu paspaudimu – negalima maigyti pedalo. Kitaip elektronika nesusigaudo, todėl mes turime tiesiog laikyti nuspaustą stabdį.
Taip pat nepamirškime, kad slidžiame kelyje pamačius kliūtį galima ne tik sustabdyti automobilį, bet ir esant galimybei ją apvažiuoti.
Nedarykite staigių judesių vairu ir akceleratoriaus pamina
Pamačius pusnį ar tviskantį ledą, svarbiausia nepasimesti ir nedaryti staigių judesių. Prieš įvažiuojant į pavojingą zoną, jei yra galimybė, vertėtų sumažinti greitį. Jei ne, vienintelė išeitis – tvirčiau suspausti vairą ir važiuoti vienodu greičiu.
Nereikėtų daryti jokių skubių judesių: stabdykite švelniai, greitį didinkite iš lėto, o matydami, jog reikės atlikti sudėtingesnį manevrą, iš anksto pradėkite sukti vairą, pasirinkdami nuožulnesnę trajektoriją ir vengdami staigių posūkių.
Pasirinkite saugų greitį
Nors kelio ženklai nurodo leistiną greitį, kiekvieną kartą važiuojant žiemos metu, atsižvelgiant į kelio ir oro sąlygas, reikėtų iš naujo numatyti saugų greitį.
Kelių eismo taisyklių 127 punkte rašoma: Vairuotojas privalo važiuoti neviršydamas leistino greičio. Pasirinkdamas važiavimo greitį, vairuotojas turi atsižvelgti į važiavimo sąlygas, ypač vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę ir krovinį, meteorologines sąlygas, taip pat eismo intensyvumą, kad galėtų sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos kliūties. Jis turi sulėtinti greitį ir prireikus sustoti, jeigu to reikia dėl susidariusių aplinkybių, ypač kai blogas matomumas.
Pavyzdžiui, dažnai užmiesčio keliuose pamatę kelio ženklą, leidžiantį važiuoti 90 km/val. greičiu, vairuotojai jį ir renkasi, neįvertindami slidžios kelio dangos keliamų pavojų.
Žiemą labai dažnai leidžiamas greitis nesutampa su saugiu greičiu. Vairuotojams reikėtų prisiminti, kad žiemą kelio būklė niekada nėra ideali, todėl būtina atkreipti dėmesį į saugų greičio režimą.
Geresnis sukibimas bus važiuojant puriu sniegu
Jei kelias provėžuotas reikia rinktis važiuoti provėžomis tuo atveju, jei kelio danga neslidi, tačiau jei jose ledas ar suplūktas sniegas, geresnis sukibimas bus važiuojant tiesiog puriu sniegu.
Jeigu kelias užpustytas važiuojama stačiu kampu, įsibėgėjus, neperjungiant pavaros, nesukant vairo ir nemažinant greičio. Užvažiavus ant nesuvažinėto sniego, labai pablogėja ratų sukibimas su kelio danga, todėl negalima staigiai stabdyti arba sukti vairo.
Įstrigus negalima ilgai buksuoti, nes po ratais susidarys ledas. Reikia sustoti, nuvalyti sniegą ir tada važiuoti toliau.
Lenkimo momentu reikia elgtis atsargiai
Keliuose itin sudėtinga situacija susidaro, kai išvažinėtame, provėžuotame kelyje per vidurį susiformuoja sniego masė. Važiuoti provėžomis tokiu atveju gal ir saugu, tačiau ypač atsargiai reikia elgtis lenkimo momentu.
Tiek pradedant lenkti, tiek sugrįžtant į savo eismo juostą būtina įsitikinti, kad lenkti saugu. Būtina nedaryti jokių staigių ar agresyvesnių judesių, pasirinkti saugų greitį. Juk kertant suvažinėto sniego masę vienas neapdairus judesys, ar kiek prastesnės padangos gali turėti tragiškų pasekmių.
Venkite lenkti specializuotas transporto priemones. Pavyzdžiui, sniego valymo transporto priemonės išmeta daug sniego, o tai žymiai pablogina matomumą. Tokiais atvejais lenkti yra ypač pavojinga – sniego plūgo plotis dažnai yra didesnis už patį automobilį ir jį sunku pastebėti.
Būkite atsargūs įkalnėse ir nuokalnėse
Važiavimas kalnuotu keliu yra tikras iššūkis, ypač kai kelias apledėjęs. Įgykite šiek tiek inercijos lygiame kelyje, prieš pradėdami važiuoti įkalnėn. Stipresnė akceleracija apsnigtoje įkalnėje tik privers ratus prasisukti, tad įgykite inercijos dar prieš kildami į kalną.
Prieš įkalnę iš anksto įjungiama žemesnė pavara, kad važiuojant nereikėtų perjungti pavaros ir automobilis nesustotų įkalnėje. Pasiekę įkalnės viršūnę sumažinkite greitį ir leiskitės žemyn kaip įmanoma lėčiau.
Jeigu automobilis čiuožia tiesiai nuo kalno, tuomet reikia stabdyti dažnais paspaudimais pagrindiniu stabdžiu, neblokuojant ratų ir neišjungus pavaros, tuo pat metu laikyti mašiną tiesiai.
Nekeiskite važiavimo greičio ir krypties
Paprastai pradedama važiuoti pirmąja pavara, o slidžiame kelyje – antrąja arba trečiąja. Svarbiausia – neleisti buksuoti ratams. Reikia labai atsargiai atleisti sankabos pedalą ir pamažu didinti degalų tiekimą.
Važiuojant slidžiame kelyje negalima staigiai sukioti vairo, didinti greičio, nes dėl mažo, bet staigaus judesio automobilis gali pradėti slysti į šoną.
Jei automobilis užvažiavo ant plikledžiu padengto kelio ruožo, svarbiausia itin švelniai mažinti greitį ir nedaryti jokių staigių manevrų.
Geros žieminės padangos padidina jūsų saugumą, tačiau netgi jos tokioje situacijoje neapsaugos, jei energingai „kirsite“ per stabdžių pedalą ar isteriškai sukiosite vairą. Svarbiausia nė vieno manevro neatlikti neišjungus sankabos. Važiuojant ledu geriau nesinaudoti stabdžiais.
Žiemos metu posūkyje, daug kas priklauso nuo greičio
Posūkiai slidžiame kelyje labai pavojingi, todėl sukama ir apsisukama per pus mažesniu greičiu negu vasarą. Greitį sumažinti derėtų dar prieš posūkį ir vingį įveikti stabiliu greičiu.
Viena didžiausių klaidų – posūkyje perjungti pavaras ar stabdyti, nes taip labai paprasta išprovokuoti nevaldomą slydimą. Stabdymas irgi turi būti tolygus, pradėti stabdyti derėtų iš anksto, nes esant slidžiai kelio dangai stabdymo kelias gali būti neįtikėtinai ilgas.
Norėdami teisingai pradėti posūkį, pirmiausia atlikite šiuos veiksmus. Norėdami išvengti priekinių ratų slydimo, prieš pradėdami manevrą, maksimaliai juos apkraukite. Kad tai padaryti, turite atleisti akceleratoriaus pedalą, o tada pasukti vairą dideliu kampu. Posūkiui pasibaigus šiek tiek paspauskite akceleratoriaus pedalą.
Slydimas yra labai pavojingas
Gana dažna vairuotojų daroma klaida – užmina stabdį ir laukia, kas bus toliau. To daryti tikrai nereikėtų. Jeigu jaučiate, kad automobilis slysta, reikia tinkamai į tai reaguoti. Slydimas yra labai pavojingas, todėl stenkitės jo išvengti.
Pirmiausia, stenkitės nepanikuoti – panika dažniausiai sukelia staigius judesius, o svarbiausia vairuojant žiemą yra švelnūs ir ramūs judesiai. Žiemą ir esant slidžiai kelio dangai akceleruokite tolygiai ir stabdykite lėtai. Įsibėgėjant, jauskite, kai automobilis įgauna trauką, taip išvengsite ratų prasisukimo ir praslydimo. Stabdykite anksčiau, nei esate įpratę sausame kelyje, ir lėtai, nes sustoti slidžiame kelyje užtrunka ilgiau.
Jeigu vairuojate galiniais ratais varomą automobilį ir norite išvengti slydimo, pirmiausia pasukite vairą slydimo kryptimi, o tada visiškai atleiskite akceleratoriaus pedalą.
Kalbant apie automobilius visais varomais ratais, vairas taip pat turėtų būti pasuktas slydimo kryptimi, bet akceleratoriaus pedalą reikėtų atleisti tik dalinai, o ne visiškai.
Jei automobilis yra priekiniais varomais ratais, pirmiausia reikia pasukti ratus į norimą važiavimo kryptį, o tada paspausti akceleratoriaus pedalą.