Vasarinių padangų keitimas į žiemines padangas
Žieminių padangų keitimas yra svarbus žingsnis ruošiantis žiemos sezonui. Būtina nepamiršti, kad nuo lapkričio 10 d. yra leidžiama važiuoti tik žieminėmis, universaliomis arba dygliuotomis padangomis. Ką reikia žinoti apie žiemines padangas ir ką turime padaryti, kad važiuotume su jomis saugiai?
Kada reikia pakeisti padangas?
KET 230 punkte nurodyta, kad nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones, išskyrus mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius, ir priekabas su vasarinėmis padangomis.
Leidžiama važiuoti tik žieminėmis, universaliomis arba dygliuotomis padangomis.
Žieminių padangų svarba
Žieminių padangų svarba neabejotinai susijusi su šalčiu, sniegu ir šlapiais keliais. Šios padangos yra specialiai sukuriamos tam, kad gerai veiktų esant žemai temperatūrai ir sudėtingomis oro sąlygomis. Pagrindinis žieminių padangų skirtumas nuo vasarinių yra jų protektoriaus gylis ir speciali šalčiui atspari guma. Ši konstrukcija leidžia geriau sukibti su kelio paviršiumi, net kai jis yra šlapias arba apsnigtas.
Šie žieminių padangų ypatumai suteikia vairuotojui daugiau saugumo ir kontrolės žiemos metu. Tai ypač svarbu, kai kelio sąlygos tampa nepalankios. Vairuojant su žieminėmis padangomis, stabdymo atstumas ir sukibimas su kelio paviršiumi pagerėja, taip sumažinama avarijų riziką.
Kodėl turėtume pakeisti vasarines padangas į žiemines?
Atsakymas paprastas: tai daroma siekiant išsaugoti ne tik savo gyvybę, bet ir kitų kelių eismo dalyvių saugumą. Kelių eismo taisyklės yra sudarytos tam, kad užtikrintų saugų kelių eismą visiems, todėl būtina laikytis šių reikalavimų.
Kad važiuotumėte su žiemėmis padangomis saugiai, pirmas žingsnis – turėti tinkamas žiemines padangas. Kitas žingsnis – reguliariai tikrinti jų būklę, įsitikinti, kad protektorius gylis tinkamas ir kad jos yra pakankamai pripūstos.
Vairuotojai turėtų prisiminti, kad net naudojant žiemines padangas, reikia vairuoti atsargiai ir atitinkamai pagal kelio sąlygas. Tai padės išvengti nenumatytų situacijų ir užtikrins saugų eismą visiems eismo dalyviams.
Kokias žiemines padangas naudoti?
Lengvųjų automobilių padangų rašto protektoriaus gylis žiemą negali būti mažesnis nei 3 mm. Tačiau tai tik minimalūs reikalavimai, važiuoti esant tokiam susidėvėjimui jau nebe taip saugu.
Padangų protektoriaus gylį galima patikrinti specialiu matuokliu, slankmačiu arba tiesiog liniuote. Taip pat – nuvykus į padangų servisą.
Atkreipkite dėmesį, kad padangų protektoriaus gylis ne visada parodo tikrąją padangų būklę. Jei jos naudojamos 5 ar net 10 metų, jų guma gali būti visiškai sukietėjusi ir praradusi reikiamas savybes. Tokiomis padangos važiuoti taip pat nebesaugu.
Būtina patikrinti padangų būklę vizualiai. Ar padanga nesuskeldėjusi, ar nėra gumbų, įstrigusių elementų (varžtų, vinių ar pan.).
Taip pat būtina patikrinti ar padangos yra vienodos. Tos pačios automobilio ašies padangos turi būti vienodos.
Kaip patikrinti ar padanga ne per sena?
Vizualiai gerai atrodanti padanga gali būti nebetinkama naudoti, jei ji per sena. Su amžiumi padangos guma sukietėja ir tampa pavojinga stabdyti, daryti posūkius.
Jei vairuotojas nepamena, kokio senumo jo turimos padangos, tą nustatyti galima suradus ant padangos šono esančius keturis skaičius, apibrėžtus plona linija. Pirmi du skaičiai reiškia savaitę, kada padanga buvo pagaminta, paskutiniai du – metus.
Pavyzdžiui, skaičius 3112 reiškia, kad ji pagaminta 2012 m. pirmą rugpjūčio savaitę.
Jeigu padangos tokios senos, kad buvo pagamintos iki 2000-ųjų, jos bus pažymėtos tik trimis skaičiais: pirmi du nurodys savaitę, kada padanga pagaminta, paskutinis – metus. Pavyzdžiui, 189 skaičius reiškia, kad padanga pagaminta 1999 metų 18-ą savaitę.
Tikrai nereikėtų naudoti senesnių, nei 10 metų amžiaus padangų.
Prieš važiuojant su naujai uždėtomis padangomis, būtina patikrinti padangų slėgį. Kaip tai padaryti?
Tai galima padaryti manometru, kuris gali būti įmontuotas pompoje (arba specialiame aparate degalinėje).
Taip pat galima vizualiai įvertinti, ar padangoje slėgis ne per mažas ar ne per aukštas. Tai svarbu, kadangi:
- Dėl per žemo slėgio: greičiau dyla padangos kraštai, stipriai apkraunama ir pažeidžiama šoninė konstrukcija, padidėja kuro sąnaudos, suprastėja automobilio valdymo savybės, didesnė rizika pažeisti ratlankį.
- Dėl per aukšto slėgio: greičiau dyla centrinė padangos dalis, būna prastesnis sukibimas, papildomai apkraunama ir greičiau dėvisi pakaba, mažesnis važiavimo komfortas.
- Tinkamas slėgis: tolygus padangos dėvėjimasis, geriausios sukibimo savybės ir maksimalus padangos tarnavimo laikas.
Reikiamas padangų slėgis paprastai nurodomas vairuotojų durelių vidinėje pusėje, ant kuro bako dangtelio arba automobilio vartotojo vadove.
Informacinėje lentelėje galite matyti: matavimo vienetus, nurodytą rekomenduojamą slėgį skirtingose padangose, bei rekomenduojamą padangų išmatavimą skirtingo dydžio ratlankiams.
Kai kurie automobiliai turi elektroninius padangų slėgio daviklius, todėl apie per mažą slėgį informuojama vairuotojo skydelyje.
Kada reikia tikrinti slėgį padangose?
Tiksliausiai oro slėgį padangose galima pamatuoti dar nepradėjus automobiliu važiuoti, kol padangos dar šaltos. Kai su automobiliu pasivažinėjama, tai slėgis dėl padangų įšilimo truputį pakyla ir matavimo rodmenys nebebus tokie tikslūs.
Būtina patikrinti, ar padangos tinkamos sezonui.
Padangos turi atitikti sezoną, kuriuo automobilis yra eksploatuojamas.
Žiemą privalu naudoti žiemines padangos (su snaigės simboliu ant padangos), galima naudoti dygliuotas (tuomet būtina pažymėti automobilių dygliuotų padangų ženkliuku).
Žiemines padangas leidžiama naudoti ir vasarą, tačiau dygliuotų – ne.
Universalias padangas leidžiama naudoti tiek žiemą, tiek vasarą.
Žieminės padangos žymėjimas M+S (angl. mud + snow, padanga tinkama važiuoti sniegu ir purvu) bei snaigės simbolis žymintis, jog padanga tinkama važiuoti žiemos sezonu.
Kaip pažymėti automobilį su dygliuotomis padangomis?
Automobilio su dygliuotomis padangomis gale turi būti priklijuotas skiriamasis ženklas – baltas lygiakraštis trikampis su raudonu apvadu ir padangos dyglio simboliu viduryje. Trikampio kraštinės ilgis – 200–300 mm, apvado plotis – 1/10 kraštinės ilgio.
Ką reiškia skaičiai ant padangos?
Pavyzdžiui, užrašas 185/70 HR15 89H ant padangos šono reiškia:
- 185 – padangos plotis. Padangos plotis matuojamas milimetrais nuo vienos iki kitos sienelės.
- 70 – aukščio koeficientas. Padangos aukščio koeficientas yra aukščio ir pločio santykis.
- 15 – ratlankio skersmuo. Ratlankio aukštis coliais nuo vieno krašto iki kito.
- HR – padangos tipas (H – pritaikytos dideliam greičiui (iki 210 km/val.), R – radialinės)
- 89H – leidžiama apkrova (skaičius), greičio indeksas (raidė)
Kuo rizikuojate važiuodami netinkamomis padangomis?
Pagal administracinių teisės pažeidimų (ATP) kodeksą, transporto priemonių vairavimas, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, užtraukia nuo 30 iki 40 eurų baudą.
Patekę su tokiomis padangos į eismo įvykį, rizikuojate negauti draudimo išmokos. Beje, tai galioja tiek užsakius privalomąjį vairuotojų civilinės draudimą, tiek KASKO draudimą.