Kas yra reguliuotojas ir ką reiškia reguliuotojo signalai?
Sugedo šviesoforas, gal avarija ir susidarė didelė mašinų spūstis, o sankryžos viduryje stovi reguliuotojas ir reguliuoja eismą, ką daryti? Reguliuotojai Lietuvos keliuose pasirodo retai, todėl net patyrę vairuotojai dažnai nežino, ką reiškia jų rodomi signalai. Iš tiesų viskas labai paprasta: yra tik trys signalai, kuriuos rodo reguliuotojai.
Kas tas reguliuotojas?
Reguliuotojas – asmuo, įgaliotas reguliuoti eismą ir dėvintis uniformą arba (ir) turintis skiriamąjį ženklą (raištį ant rankovės, reguliuotojo lazdelę, skritulį su raudonu atšvaitu arba ryškiaspalvę vėliavėlę). Reguliuotoju gali būti, pavyzdžiui: pervažos budėtojas, kelių darbininkas ar koks nors kitas eismą reguliuoti įgaliotas asmuo. Dažniausiai reguliuotojais būna policininkai.
Su kuo galite susidurti pamatę reguliuotoją?
Neturėtumėte nustebti, jei pamatytumėte ne vieną, bet kelis eismo reguliuotojus. Tokia praktika gali būti naudojama ypač sudėtingais atvejais, kai eismą reikia reguliuoti didelio eismo intensyvumo sankryžose.
Reguliuotojo nurodymai turi pirmenybę šviesoforo signalų, kelio ženklų ir kelio ženklinimo, taip pat Taisyklių reikalavimų atžvilgiu.
Eismo dalyviai turi ne tik matyti, bet ir klausyti stebėdami eismo reguliuotojo signalus, nes eismo reguliuotojas švilpuku praneša apie tai, kad netrukus keisis reguliuotojo nurodymai.
Taip pat primename, kad reguliuotojo signalai rodomi ne periodiškai, tai yra, vienas signalas rodomas ne tam tikrą laiką, o atsižvelgiant į eismo intensyvumą įvairiomis kryptimis.
Nors nežinant reguliuotojo signalai gali atrodyti neaiškūs, jie tėra trys, todėl jų reikšmes nesudėtinga išmokti (KET 77p.):
Rankos ištiestos į šalis arba nuleistos:
- Iš dešiniojo ir kairiojo šono leidžiama važiuoti tiesiai ir į dešinę.
- Iš dešiniojo ir kairiojo šono leidžiama eiti pėstiesiems per važiuojamąją dalį.
- Iš krūtinės ir nugaros pusės visų transporto priemonių ir pėsčiųjų eismas draudžiamas.
Dešinė ranka ištiesta į priekį:
- Iš kairiojo šono leidžiama važiuoti visomis kryptimis.
- Iš krūtinės pusės leidžiama važiuoti tik į dešinę.
- Iš nugaros pusės ir dešiniojo šono visų automobilių eismas draudžiamas.
- Už reguliuotojo nugaros leidžiama eiti pėstiesiems per važiuojamąją dalį.
Ranka pakelta aukštyn:
- Visiems draudžiama judėti bet kuria kryptimi.
- Visi privalo sustoti nekeisdami eismo juostos.
Kiti signalai
Vairuotojas privalo sustabdyti transporto priemonę, pėsčiasis – sustoti, kai tikrinantis pareigūnas ar reguliuotojas duoda signalą – mojuoja reguliuotojo lazdele ar skrituliu su raudonu atšvaitu, nukreiptu į eismo dalyvį, arba per garsiakalbį liepia sustoti. Signalas STOP taip pat gali būti nurodytas specialiomis spalvomis ir atitinkamos tarnybos ženklu pažymėtame automobilyje įrengtoje švieslentėje (KET 78p.).
Siekdamas atkreipti eismo dalyvių dėmesį, tikrinantis pareigūnas ar reguliuotojas gali duoti signalą švilpuku. Gavęs signalą sustoti, vairuotojas privalo nedelsdamas sustabdyti transporto priemonę nurodytoje vietoje; jeigu vieta nenurodoma, – dešiniajame kelkraštyje, o kai kelkraščio nėra, – važiuojamosios dalies dešiniajame pakraštyje (KET 78p.).
Nors eismo reguliuotojai seniau buvo dažnesnis reiškinys gatvėje, niekada negalite žinoti kada teks su jais susidurti. Reguliuotojo signalai tėra tik trys, todėl jų reikšmes nesudėtinga išmokti ir visada pravartu pasikartoti.