Elektromobiliai ir jiems galiojančios KET taisyklės

Elektromobiliai sukurti ne tik komfortiškam vairavimui, bet ir siekiant sumažinti taršos poveikį planetai. Pastaruoju metu jie tampa gana paklausūs. Susipažinkime su jais, pažiūrėkime kokių rūšių jie būna ir kokios specifinės taisyklės jiems galioja.

Kas tas elektromobilis?

Elektromobilis, tai transporto priemonė, kurioje energija mechaniniam judesiui atlikti tiekiama tik iš elektros energijos kaupiklio.

Kokių būna elektromobilių?

Tikrieji elektromobiliai, tai transporto priemonės kuriose veikia tik elektrinis variklis ir baterijos yra pakankamai talpios palyginus su hibridiniais automobiliais. Vidutiniškai su elektromobiliais galima nuvažiuoti apie 130 km. Išskirtiniais atvejais elektromobilių baterija būna daug talpesnė ir nuvažiuojamas atstumas tampa didesnis, bet tai lemia daug didesnę elektromobilio kainą.  

Be tikrųjų elektromobilių yra ir hibridinės transporto priemonės, kuriose energija mechaniniam judesiui atlikti tiekiama iš dviejų ar daugiau transporto priemonėje esančių sukauptos energijos šaltinių: sunaudojamų degalų ir elektros energijos kaupiklio (baterijos, kondensatoriaus). Tokie automobiliai skirstomi į hibridus ir kištukinius hibridus.

Hibridai (Hibridiniai automobiliai) yra transporto priemonės kuriose veikia daugiau nei vienas variklis. Gan greitai populiarėjantys pasaulyje hibridiniai elektromobiliai neturėtų būti priskirti prie tikrųjų elektromobilių. Čia elektrinis variklis padeda vidaus degimo varikliui veikti ekonomiškiau. Priklausomai nuo pasirinkto važiavimo režimo automobilis važiuoja varomas vidaus degimo ir/arba elektrinio variklio. Elektrinis variklis yra palaikomas nedidelės pakraunamos baterijos – važiuojant EV (vien elektra) režimu nuvažiuojamas atstumas yra apie 4 km (Pvz.: 3 kartos Toyota Prius).

Kištukiniai hibridai, tai transporto priemonės su vidaus degimo varikliu bei papildomu elektros varikliu, kuriam energija yra tiekiama iš pakraunamų baterijų. Pagrindinis skirtumas nuo įprasto hibridinio automobilio yra tas, kad kištukinis hibridas turi talpesnę bateriją ir ji gali būti pakrauta iš elektros tinklo. Šiuo atveju, važiuojant vien elektriniu varikliu jau gali būti įveiktas 20-100 km atstumas ir daugiau, priklausomai nuo baterijos talpos (Pvz.: Toyota Prius Plug-in gali nuvažiuoti apie 26 km).

Hibridinių automobilių veikimo būdai

Lygiagretus – hibridas yra aprūpintas elektriniu varikliu bei vidaus degimo varikliu. Šiuo atveju automobilis gali būti varomas tiek elektriniu tiek vidaus degimo varikliu vienu metu. Toks veikimo būdas leidžia ypač pagerinti degalų sąnaudų ekonomiją.

Nuoseklus – šio hibrido važiavimas paremtas vien elektriniu varikliu. Tai reiškia, kad hibridas varomas vien elektra, o elektrinis variklis energiją gauna iš įkrautų baterijų. Jei baterijos išsenka, panaudojamas vidaus degimo variklis sukti generatoriui, kuris tiekia srovę į elektrinį variklį. Tokiu būdu hibrido nuvažiuojamas atstumas padidėja ženkliai. Šie hibridai dažnai yra vadinami prailgintos kelionės hibridai.

Nuoseklus-lygiagretus (mišrus) – šio tipo hibridai gali veikti tiek paraleliniu ir nuosekliu režimu. Daugelis Ford, Lexus, Nissan hibridų, taip pat Toyota Prius Plug-in hybrid, veikia nuosekliu-paraleliniu režimu. Kištukiniai hibridai ypač sumažina degalų sąnaudas bei į atmosferą išmeta ypač mažai teršalų.

Kokie populiariausi elektromobiliai?

Šiuo metu populiaresni elektromobiliai yra Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev, Tesla Roadster, Renault ZOE ir kt.

Šiuo metu egzistuojančių elektromobilių sąrašas yra nemažas ir jame galima išvysti įvairių įmonių bandančių įsilieti į šią rinką.

Elektromobilių įkrovimas

Elektromobilių baterijoms pasikrauti gali būti įrengtos specialios krovimo stotelės arba tai galima daryti tiesiogiai iš elektros tinklo.

Dažnas užmiestyje gyvenantis elektromobilio naudotojas savo transporto priemones pasikrauna naktį. Taip daryti yra patogu, nes grįžus į namus elektromobilį galima palikti krautis per naktį ir ryte jis būna su pilnai pakrauta baterija. Nereikalinga jokia papildoma infrastruktūra – krautis galima iš įprasto elektros lizdo.

Elektromobilio baterijas galima pakrauti tiesiai iš elektros tinklo (230 V ~3.7 kW), tačiau esant gana talpioms baterijoms, toks pakrovimo būdas užtrunka apie 8 valandas (vidutinė baterijos talpa yra 22 kWh).

Šiuo metu standartizuoti keturi skirtingi pakrovimo metodai. Lietuvoje dauguma pakrovimo stotelių naudoja Mode 3.

Atitinkamiems pakrovimo standartams yra pritaikomi skirtingi kištukai, kurie yra keturių skirtingų tipų. Pakrovimo standartams, kuriuose naudojama didesnė įtampa ir perduodama didesnė galia, yra pritaikomi kištukai su papildoma apsauga. Taip pat įvairūs elektromobilių modeliai palaiko skirtingo tipo kištukus.

Elektromobilio baterijos žiemą

Sumažėjusi lauko temperatūra gali paveikti elektromobilio nuvažiuojamą atstumą dėl sumažėjusios baterijos talpos. Kai lauko temperatūra nukrenta iki -20 0C, elektros baterijos gyvavimo laikas gali sumažėti. Taip pat dėl žemos temperatūros gali sulėtėti cheminiai procesai, kurie lemtų mažesnį įveikiamą atstumą su pilnai pakrauta baterija. Papildomai elektros energija yra naudojama salonui šildyti šaltuoju metų laiku.

Tačiau apie tai elektromobilių gamintojai yra pagalvoję – šiuo metu egzistuojančios pakrovimo sistemos yra gana išmanios ir leidžia nustatyti kada vartotojas norėtų, kad jų elektromobilis būtų paruoštas važiavimui. Tai reiškia, kad, kol elektromobilis vis dar yra įjungtas į elektros tinklą, pakrovimo sistema pasirūpins, kad salonas būtų pašildytas prieš važiavimą.

Kiti modeliai turi alternatyvą salono šildymui – vietoj šilto oro generavimo, šildomas yra vairas bei keleivių sėdynės, tai leidžia sutaupyti iki 90% baterijų energijos palyginus su įprastu salono šildymu.

Stovėjimo tvarka elektromobilių įkrovimo vietose

Kas turi elektromobilį, bet gyvena mieste ir neturi, kaip iš namų pasikrauti savo elektromobilio, naudoja elektromobilių įkrovimo vietas. Tokios vietos dažnai įrengiamos prie prekybos centrų, ofisų ir kt., tad dauguma elektromobilių savininkų palikdavo savo transporto priemonę krautis, išeidavo apsipirkti ar eidavo tvarkytis kitų reikalų ir užimdavo labai ilgam laikui įkrovimo vietą.

Laikas, reikalingas pilnai pakrauti elektromobilio bateriją, priklauso nuo perduodamos elektros galios. Kai kurie elektromobiliai pilnai pakraunami per 1-2 val., o pavyzdžiui „Hyundai IONIQ 5“ turi tik 18 min. trunkantį įkrovimą, tad vos pasikrovus gali užleisti vietą kitam automobiliui.

Kad būtų mažiau tokių piktnaudžiavimo atvejų, kai automobilis įkrovimo vietoje paliekamas labai ilgam laikui, naujuose KET pakeitimuose atsiranda papildomas punktas apie elektromobilių įkrovimo vietas.

KET 153.1 p. Elektromobilio arba grynojo elektromobilio (toliau – elektromobilis), kurio įkrovimas baigtas, vairuotojas turi nedelsdamas patraukti transporto priemonę iš elektromobilių įkrovimo vietos, jeigu kelio ženklas „Stovėjimo ribotą laiką vieta“ nenurodo kitaip.

Kaip žymimos elektromobilių įkrovimo vietos?

Kelio ženklas 735 „Elektromobilių įkrovimo vieta“ – nurodo vietą, skirta elektromobiliams įkrauti.

Kelio ženklas 854 „Elektromobiliai“ – nurodo, kad stovėjimo vieta skirta elektromobiliams stovėti tik jų įkrovimo metu.

Stovėjimo vietų ženklinimas

Kelio ženklas 529 „Stovėjimo ribotą laiką vieta“ – nurodo stovėjimo vietą, kurioje transporto priemonėms leidžiama stovėti ne ilgiau, negu nurodyta.

Kelio ženklas 531 „Rezervuota stovėjimo vieta“ – nurodo stovėjimo vietą, kurioje transporto priemonėms leidžiama stovėti tik su specialiais leidimais. Ne elektroniniai leidimai turi būti tvirtinami už priekinio stiklo.

Kelių eismo taisyklių pakeitimai kurie įsigalios 2022 m. birželio 1 d.

Nuo 2022 m. birželio 1 d. įsigalios Kelių eismo taisyklių pakeitimai kurie bus aktualūs elektromobilių vairuotojams. Kas keisis?

Pagal pakoreguotus KET punktus elektromobilių vairuotojai galės važiuoti maršrutinio transporto juosta, jei ji bus pažymėta „A+“ ir elektromobilio simboliu.

KET 1811 punktas: Kelyje, pažymėtame kelio ženklu „Eismo juosta maršrutiniam transportui“ ir simboliu „A+“, ne maršrutinėms transporto priemonėms važiuoti šia eismo juosta draudžiama, išskyrus:

  • 1811.5. elektromobilius, jeigu eismo juosta pažymėta elektromobilio simboliu.

Kitu KET punktu, bus patikslinama ką reiškia elektromobilio simboliu pažymėtos vietos.

KET 1.30 punktas: Elektromobilio ir A+ simboliais pažymėta maršrutiniam transportui ir kitoms transporto priemonėms skirta eismo juosta leidžiama važiuoti elektromobiliams. Elektromobilio simboliu gali būti žymimos stovėjimo vietos, skirtos elektromobiliams stovėti tik jų įkrovimo metu.

Daugiau apie KET pakeitimus čia.

Nemokamas testas iš atnaujintų KET čia.

Post Navigation